آشنایی با روستای یاسه چای شهر کرد ، چهارمحال و بختیاری

به گزارش بازی های فکری، روستای یاسه چای

در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران شما را با روستای یاسه چای در شهر کرد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با روستای یاسه چای شهر کرد ، چهارمحال و بختیاری

روستای تاریخی یاسه چای (یاسه چاه)، روستایی ساحلی در حاشیه زاینده رود است که در شهرستان سامان از توابع استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته است. مردم این روستا از نژاد ایل قشقایی هستند و به زبان ترکی قشقایی صحبت می نمایند.

با توجه به تاریخچه روستا می توان گفت که متعلق به دوره صفویه است و حدود 400 سال قدمت دارد. بعلاوه روستای تاریخی یاسه چای سامان در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هر بنایی که در آن جا دیده می شود از ارزش بالایی برخوردار است.

وجه تسمیه و تاریخ روستا

روستای یاسه چای ، حدود 400 سال قدمت دارد و وجه تسمیه این روستا هم به موقعیت جغرافیایی آن برمی شود. یاسه چای کلمه مرکب ترکی و به معنای جایی است که پهنای رودخانه زیاد می شود. یاسو به معنی پهن و چای به معنی رودخانه است و با توجه به اینکه، رودخانه زاینده رود در این ناحیه عرض بیشترری دارد به این نام نهاده شده است. رودخانه خروشان زاینده رود در شرق روستا جریان دارد . این روستا قدمتی نسبتا طولانی دارد.

معماری روستا

بافت روستای یاسه چای از خشت و گل و متعلق به دوره صفویه است. هسته اولیه آن در بخش غربی و اطراف حمام و مسجد بوده و کم کم به سمت شرق پیشرفته و برای حفظ امنیت روستا و کنترل آمدوشد تنها راه ورود و خروج دروازه شرقی و غربی بوده است. دو دروازه اصلی این روستا در زمان حمله و هجوم اقوام بیگانه در ادوار گذشته به وسیله اهالی بسته می شد.

عمده مصالح به کار رفته در این بافت خشت و گل، چوب، سنگ، ملات های گل و اندود و کاهگل بوده است. مصالح رایج بناهای روستا خشت است که به علت وجود سنگ ریزه در خاک منطقه حاوی میزان زیادی خرده سنگ است.

خانه های مسکونی روستا عمدتا نقشه ساده و بدون دید مستقیم از درب ورودی دارند و فضاهای یک خانه در طبقه همکف شامل درب، دالان ورودی، حیاط، ایوانچه، مطبخ، انبار علوفه و آذوقه و در طبقه بالا شامل اتاق های نشیمن، مهمان خانه، ایوان مسقف با ستون و نرده چوبی است که بام ها و ایوان ها علاوه بر کاربرد معمول برای خشک کردن محصولات کشاورزی نیز استفاده می شود.

روستای یاسه چاه در گذرگاه کمربند سبز زاینده رود قرار گرفته است که در میان باغهای وسیع گردو و بادام همگونی طبیعت و معماری تاریخی را به نمایش گذاشته است. منطقه ای بکر و زیبا از باغهای گردو و بیشه زارها، درختکاری انواع درختان از جمله بادام، گردو، هلو، آلوچه، زردآلو، سیب و … طبیعت زیبایی را بوجود آورده است که به همین علت توجه مهمانان و مسافران زیادی را به خود جلب می نماید.معروف ترین سوغات روستا را خشکبار و انواع میوه جات تر و خشک تشکیل می دهد.

دسترسی به روستای یاسه چای

روستای خوش آب و هوای یاسه چای در استان چهارمحال بختیاری، شهرستان سامان، کنار زاینده رود، در 52 کیلومتری شهرکرد و 60 کیلومتری نجف آباد اصفهان واقع شده است و به وسیله جاده های آسفالت شهر کرد، سامان، تیران، پل زمان خان، چادگان، بن و سد زاینده رود قابل دسترس است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1667

به "آشنایی با روستای یاسه چای شهر کرد ، چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روستای یاسه چای شهر کرد ، چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید