کوهرنگ، بهشت سفید ایران کجاست؟

به گزارش بازی های فکری، کوهرنگ، جایی ست در چهارمحال و بختیاری که هم آب معدنی اش معروف است و هم دشت لاله های واژگونش در بهار. اما خوبی این منطقه این است که در هر فصلی قشنگی های خودش را دارد.

کوهرنگ، بهشت سفید ایران کجاست؟

کوهرنگ کجاست؟

اگر تهران هستید و دارید به کوهرنگ فکر می کنید، باید بدانید میان شما و این منطقه، هفت ساعت فاصله است. کوهرنگ با شهرکرد، 91 کیلومتر فاصله دارد. چیزی در حدود یک ساعت و نیم.

این منطقه را بهشت سفید ایران می دانند، چون 10 درصد کل آب های ایران از این ناحیه تامین می شود و جدا از آن در زمستان ها پربرف است.

قله های زردکوه بختیاری که سرچشمه زاینده رود، کارون و دز هستند، در همین ناحیه قرار دارند. این منطقه، جای خیلی شلوغی نیست. جمعیت آن در سال 1390 حدود 36 هزار نفر ثبت شده. مردمش از ایل هفت لنگ هستند، به زبان بختیاری حرف می زنند و به مهمان نوازی معروفند. در بیشتر جاهایش هم، عشایر بختیاری در گوشه و کنار سیاه چادرهایشان را برپا کرده اند.

چرا باید این منطقه را ببینیم؟

تصور چنین بهشتی در دامنه کوه های زاگرس سخت نیست. اما دیدن آن از روی چند تا عکس کجا و رفتن و دیدنش از نزدیک کجا. از توی عکس که نمی توانید هوای خوبش را حس کنید. اگر بهار به کوهرنگ سفر کنید، دشت شقایق های واژگون را می بینید، یکی از منطقه ها پرگل ایران. این دشت بزرگ ترکیبی ست از سبزه و سرخی شقایق ها.

اردیبهشت که بشود، تا 50 هزار توریست در روز به دشت شقایق می آیند. محلی ها به آن گل بگریو یا گریان می گویند؛ شاید چون سرش را مثل گل های غمگین پایین انداخته. اگر دلتان رضا می دهد،نچینیدشان تا پیازشان برای سال های بعد در خاک بماند. به جای چیدن لاله ها باهاشان عکس بگیرید.

هوا که گرم تر بشود، بساط اسکی تابستانی، پیک نیک، کمپینگ هم در این منطقه به راه است. سرما که از راه برسد، پاییز زیبای هزار رنگ کوهرنگ هم می رسد و کوچ عشایر هم شروع می شود. خیلی ها برای اسکی، پیست اسکی کوهرنگ را به جاهای دیگر ترجیح می دهند، چون بکرتر است و پربرف تر. این منطقه سالانه از حدود 11 میلیون توریست پذیرایی می کند.

جاهای دیدنی کوهرنگ

چشمه دیمه

در کنار روستای دیمه، چشمه دیمه قرار گرفته که خیلی جای دیدنی و زیباییست. توریست های زیادی به دیدن این چشمه می فرایند، چون می گویند آبش خاصیت درمانی دارد و مثلا برای پوسیدگی دندان و سنگ کلیه خوب است.

این چشمه، سرچشمه اصلی زاینده رود است و آب معدنی کوهرنگ هم از همین چشمه پر می شود. آبش آنقدر سرد است که تابستان هم نمی توانید به راحتی پای تان را در آن بگذارید. فاصله چشمه دیمه تا کوهرنگ حدود 20 دقیقه است و اطرافش هم برای توریستها امکاناتی در نظر گرفته شده.

راستا دسترسی: از شهرکرد به فارسان و بعد کوهرنگ بروید و سراغ روستای دیمه را بگیرید. راه آسفالت است و با ماشین هم می شود تا نزدیکی چشمه رفت.

جاهای دیدنی شهرکرد که باید رفت

آبشار شیخ علیان

این چشمه در روستای سرآقا سید قرار گرفته، روستایی پلکانی که خودش یک پا جاذبه است. بهار که می شود، چشمه شیخ علیان پرآب است و منظره زردکوه در مقابلش، زیباترش هم کرده، منظره کوه به اضافه عشایر بختیاری.

از شهر چلگرد تا آبشار فقط 5 کیلومتر راه است. این آبشار بکر است، بنابراین نه تابلوی راهنما دارد و نه کنارش امکانات خاصی ساخته شده. پیشنهاد می کنیم راه درست را از محلی ها بپرسید.

کمپ عشایری کوهرنگ

زندگی عشایر برای ما شهرنشین ها آنقدر متفاوت و مجذوب کننده است که باعث شده محلی برای دیدنی زندگی آنها درنظر گرفته شود. در کمپ عشایری عشایری می توانید غذاهای محلی بختیاری را امتحان کنید، زن هایی را ببینید که گوشه ای نشسته اند و نان می پزند و بچه هایی که با لباس های رنگ و وارنگ اینطرف و آنطرف می دوند. از عشایر می شود کره و سرشیر خرید و چند دقیقه ای کنارشان غرق زندگی شان شد.

کمپ عشایری، خیلی وقت نیست که کارش را شروع کرده. سال 1391 بود که چادرهای آن برپا شد و در این سال ها آدم های زیادی چه ایرانی و چه غیرایرانی به دیدنش رفته اند.

شاید وسوسه شدید چند روز از پاییز را این جا بمانید؛ اینجا امکاناتی مثل چادر، حمام و سرویس بهداشتی صحرایی هم دارد. کمپ عشایری به آبشار شیخ علیخان خیلی نزدیک است و فقط 500 متر با آن فاصله دارد.

پیست اسکی کوهرنگ

هوای کوهرنگ آنقدر سرد است که ممکن است تا چهار متر یا بیشتر برف ببارد. اگر برف کافی هم ببارد، پیست اسکی چلگرد یا کوهرنگ می تواند 30 هزار اسکی باز را حسابی سرگرم کند. این پیست در سال 1354 ساخته شده و طی این سال ها پاتوق دوستداران برف و اسکی بوده.

شیب پیست کوهرنگ 20 درصد و طول آن 800 متر است. راه دسترسی به پیست آسفالت است و امکاناتی مثلپارکینگ و سرویس بهداشتی دارد.

چشمه کوهرنگ

30 کیلومتر که از چلگرد دور شوید، در دامنه زردکوه به این چشمه می رسید. این چشمه در نهایت به تونل اول کوهرنگ می ریزد.

تونل اول کوهرنگ

تونل کوهرنگ و آبشارش یکی از جاهای دیدنی منطقه است. این آبشار نزدیک پیست اسکی واقع شده. تونل، در سال 1332 برای انتقال آب به زاینده رود ساخته شده و با داشتن پارکینگ و سرویس بهداشتی، سرسبز و باصفاست.

غار یخی چما

نزدیک روستای شیخ علیان و در فاصله نیم ساعته با کوهرنگ، غار خیلی دیدنی ای هست که پر است از قندیل های یخی. زیر یخ های غار یخی چما، چشمه ای جریان دارد که به سد کوهرنگ می ریزد. تمام طول سال این غار توده های برف را در دل خودش نگه می دارد.

غار وسط دره چما قرار گرفته و به همین دلیل سرما را در خودش نگه می دارد. هر چه از عجیب و جالب بودن این غار بگوییم، کم گفتیم.

بهترین فصل سفر

خیلی ها معتقدند بهترین زمان سفر به کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، اردیبهشت و خرداد است. در بهار چشمه ها پر آبند و لاله های واژگون هم همه جا را قشنگ تر کرده اند.

اما ما می گوییم این منطقه در هر فصلی قشنگ است. در تابستان گیاهان دارویی می رویند که برای خیلی ها مجذوب کنندهند. پاییز می شود کوچ عشایر را دید و در کمپ توریستی عشایری ماند. زمستان ها هم که بازار اسکی داغ است.

کجا اقامت کنیم؟

گذشته از هتل کوهرنگ که نزدیک پیست اسکی چلگرد قرار گرفته است، هتل های شهرکرد را هم بررسی کنید. در شهرکرد از هتل لوکس 4 ستاره تا هتل ارزان 1 ستاره وجود دارد. قیمت رزرو هتل های شهرکرد از 102 هزار تومان شروع می شود.

جاذبه های نزدیک کوهرنگ

تالاب چغاخور حدود دو ساعت با کوهرنگ فاصله دارد و نزدیک بروجن قرار گرفته. این تالاب بین المللی تابستان ها محل ییلاق عشایر بختیاریست.

هر سال پرندگان زیادی به این تالاب مهاجرت می کنند، به همین دلیل یکی از مقصدهای محبوب پرنده نگریست. پوشش گیاهی متنوع، انواع ماهی و کوه های بلند اطراف در کنار هم منظره بی نظیری به وجود آورده اند، فقط اینکه در چند سال گذشته انقدر مردم به این منطقه آمده و ماهی گرفته اند که ماهی هایش با خطر انقراض رو به رو اند.

راستا دسترسی

از تهران راستا قم، کاشان و اصفهان را بروید. از اصفهان تا این منطقه 188 کیلومتر راه است. از جنوب اصفهان وارد جاده شهرکرد بشوید. مقصد بعدی طاقانک و چلگرد است.

راه دیگری هم اگر از تهران می روید وجود دارد: بعد از قم، وارد کمربندی بشوید و از سمت غربی اصفهان، به سمت گلپایگان بروید و از جنوبش، مستقیما وارد چهار محال و بختیاری و شهر چلگرد بشوید.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 21 دی 1400 بروزرسانی: 21 دی 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1244

به "کوهرنگ، بهشت سفید ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهرنگ، بهشت سفید ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید