کشف بزرگ ترین گنجینه الماس دنیا که متاسفانه دسترسی به آن غیرممکن است!

به گزارش بازی های فکری، بزرگ ترین ذخایر الماس در لایه های درونی زمین

الماس به جرات باارزش ترین و زیباترین سنگ قیمتی است که خیلی ها آرزوی داشتنش را دارند. در سرتاسر جهان معادن الماس مختلفی وجود دارد که این سنگ گرانبها را از آنجا استخراج می نمایند و شاید خیلی ها در پی کشف و حفاری الماس هم رفته باشند. اما جالب است بدانید که تحقیقات نو نشان می دهد که داخل زمین کادریلیون ها تن (هزار تریلیون!) الماس وجود دارد و در واقع داخل کره زمین مملو از این سنگ قیمتی و باارزش است. اما، متاسفانه دانشمندان می گویند که هیچ وقت نمی توانیم به بزرگ ترین ذخایر الماس دست پیدا کنیم و این حجم انبوه الماس برای همواره در اعماق زمین مدفون خواهند ماند! چرا؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کشف بزرگ ترین گنجینه الماس دنیا که متاسفانه دسترسی به آن غیرممکن است!

ما روی گنجینه ای بزرگ از الماس زندگی می کنیم!

جدیدترین تحقیق که در ماه ژوئن در مجله ژئوشیمی، ژئوفیزیک، ژئوسیستم ها منتشر شده است نشان می دهد که حجم الماسی که در زیر پوسته زمین پنهان شده 1000 برابر بیشتر از میزانی است که تصور می شد. اما متاسفانه بزرگ ترین ذخایر الماس که می تواند خیلی ها را ثروتمند کند غیرقابل دسترسی است! این الماس ها حدود 145 تا 240 کیلومتر پایین تر از سطح زمین و در اعماق پوسته کراتون (Craton) قرار گرفته اند. کراتون ها سطوح سنگی بسیار بزرگی هستند و در زیر بیشتر صفحه های زمین قرار گرفته اند و از دوران باستان تا به امروز از جای خود تکان نخورده اند. کراتون یا پوسته پایا شبیه به کوه هایی وارونه هستند و نوک این شبه کوه ها را به عنوان ریشه کراتونی می شناسند.

گروهی از دانشمندان و محققین از دانشگاه های مختلف جهان گردهم جمع شدند و با آنالیز امواج لرزه ای زیر زمین پیروز به کشف حجم بسیار انبوهی از الماس در اعماق زمین شده اند. این ارتعاشات بسته به ترکیبات، دما و تراکم سنگ های مختلف می توانند تغییر نمایند و به همین علت محققین با استفاده از این یافته ها توانسته اند تصویری از اعماق غیرقابل دسترس زمین داشته باشند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ارتعاشات زیرزمین که از پدیده های طبیعی مثل زمین لرزه و سونامی ایجاد می گردد هنگام عبور از کراتون ها سرعت بیشتری پیدا می نمایند.

دانشمندان پس از تحقیقات بسیار در نهایت به این نتیجه رسیدند که برترین شرح برای افزایش سرعت ارتعاشات این است که 1 تا 2 درصد ریشه های کراتون از الماس ساخته شده است و مابقی از پریدوتیت (peridotite) و کمی هم از سنگ های اکلوژیت (eclogite) تشکیل شده است. به این ترتیب دانشمندان به وجود بزرگ ترین ذخایر الماس در لایه های درونی و غیرقابل دسترس زمین پی برده اند!

جاشوا گاربر، دانشجوی پست دکترا در دانشگاه سانتا باربارا و نویسنده اصلی این مقاله در خصوص بزرگ ترین گنجینه الماس می گوید:

امواجی که در داخل زمین حرکت می نمایند وقتی به سنگ الماس می رسند سرعتشان بیشتر می گردد. چون الماس سخت ترین ماده شناخته شده است این امواج را سریع تر از سنگ ها و مواد معدنی دیگر منتقل می نماید و به همین علت سرعت امواج به طرز عجیبی افزایش پیدا می نماید.

به همین علت، تیم ما به این نتیجه رسید که برترین شرح برای افزایش سرعت امواج و ارتعاشات الماس است…البته نمی توانیم به طور قطعی و 100% این موضوع را اثبات کنیم. زیرا دسترسی به این منطقه ها از زمین امکان پذیر نیست و نمی توانیم نمونه هایی را برای آزمایش و تحقیق در اختیار داشته باشیم. البته این موضوع غیرممکن هم نیست، چون گاهی بخش هایی از ریشه های کراتونی در فوران های ماگمایی به سطح و پوسته زمین می رسد و بالا می آید.

به گفته گاربر: درک ما از اعماق زمین روز به روز بیشتر می گردد و می توانیم تحقیقات بیشتری انجام بدهیم و حتی از این منطقه ها نمونه برداری هم بکنیم. تا الان که برترین و منطقی ترین شرح و توجیه برای افزایش سرعت ارتعاشات وجود کادریلیون ها تن الماس در زیر زمین است که بزرگ ترین ذخایر الماس را تشکیل می دهد.

امیدواریم امکان دسترسی به این منطقه ها و نمونه برداری از آن ها فراهم گردد. مطمئنا همگی ما از آنچه که کشف خواهیم کرد شگفت زده خواهیم شد!

منبع: livescience.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1304

به "کشف بزرگ ترین گنجینه الماس دنیا که متاسفانه دسترسی به آن غیرممکن است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بزرگ ترین گنجینه الماس دنیا که متاسفانه دسترسی به آن غیرممکن است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید