چرا برگ های درختان در پاییز تغییر رنگ می دهند؟

به گزارش بازی های فکری، پاییز مانند بهار می ماند، هر برگ مانند یک شکوفه می ماند! درست است پاییز واقعا زیبا و رنگارنگ است اما راز پشت این تغییر رنگ برگ ها چیست؟

چرا برگ های درختان در پاییز تغییر رنگ می دهند؟

چندین عامل در تغییر رنگ برگ ها دخیل هستند اما مهم ترین آنها کوتاه شدن طول روز و بلند شدن طول شب است. این تغییر در طول روز و شب بر فرایندهای شیمیایی که درون برگ به وقوع می پیوندند تاثیر می گذراند و موجب تغییر رنگ برگ می شوند.

این تغییر به خاطر رنگدانه های بیولوژیکی است (که به نام بیوکروم شناخته می شوند) که بعد از جذب کردن طول موج های مشخصی در موجودات زنده به رنگ هایی ظاهر می شوند.

ممکن است درمورد کلروفیل بدانید، این ماده طی فرایند فتوسنتز در گیاه ساخته می شود. رنگ دانه های دیگری که در گیاهان پیدا می شود کاروتنوئیدها، که مسئول تولید رنگ های طیف نارنجی، و آنتوسیانین ها که است که منجر به ظهور رنگ های زرد و بنفش در برگ های پاییزی می شود. در حالی که هم کلروفیل و هم کاروتنوئیدها در فصل رشد در برگ های گیاهان موجود هستند، آنتوسیانین ها دقیقا در اواخر تابستان و اوایل پاییز در برگ گیاهان تولید می شوند.

با کوتاه شدن روزها و طولانی شدن شب ها، مقدار نوری که برای فتوسنتز لازم است به تدریج کم شده و تولید کلروفیل متوقف می شود. بدون کلروفیل برگ رنگ دانه سبز رنگی ندارد و به تدریج رنگ سبز آن ناپدید می شود. این مکانیسم نقاب از چهره رنگدانه های کاروتنوئیدها و آنتوسیانین ها برمی دارد و رنگ های آنها را که در زیر رنگ سبز پنهان شده بودند آشکار می کند.

در حالی که کم شدن ساعات تابش نور خورشید اساسی ترین فاکتور در تغییر رنگ برگ درختان است، دما و رطوبت هم می تواند در شدت این رنگ های پاییزی موثر باشد. برای مثال اگر روزها گرم و آفتابی باشد و شب ها سرد و متعادل باشد، این رنگ های پاییزی برگ های درختان با شدت و درخشندگی بیشتری ظاهر می شوند.

در طول این روزها مقدار زیادی قند در درون برگ ها ساخته می شود اما سردی شب ها و بسته شدن تدریجی راه رگبرگ ها مانع از بیرون آمدن این قندها از برگ ها می شوند. این شرایط، یعنی قند زیاد انباشته شده درون برگ و آفتاب زیاد، شوکی برای تولید رنگدانه های براق آنتوسیانین ها به برگ وارد می کند و منجر به ظهور طیفی از قرمزها، بنفش ها و قرمز مایل به زرد می شود.

ارتفاع درخت و نوع گونه آن دو عاملی هستند که بر زمان ظهور رنگ های پاییزی در برگ های گیاه تاثیر می گذارند. برگ های درختانی که در ارتفاعات بالاتر روییده اند نسبت به آنهایی که در دره روییده اند زودتر تغییر رنگ می دهند.

منبع: فوت و فن / mnn.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1443

به "چرا برگ های درختان در پاییز تغییر رنگ می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برگ های درختان در پاییز تغییر رنگ می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید