عکس ، چه خودروهایی جایگزین سمند و 405 می شوند؟

به گزارش بازی های فکری، دیجیاتو نوشت: خودروسازان می گویند از چند روز آینده شاهد توقف خط فراوری چند خودرو پرفروش خواهیم بود.

عکس ، چه خودروهایی جایگزین سمند و 405 می شوند؟

مهم ترین علتی که سبب شده که به زودی شاهد توقف خط فراوری خودروهای پرتیراژ و صدالبته کم کیفیتی همانند پژو 405، سمند، ساینا و تیبا باشیم به پایین بودن کیفیت و ایمنی این خودروها برمیشود.

البته توقف فراوری یک خودرو امری کاملا رایج بوده و اتفاقا در کشور ما نادر و کم اتفاق است. بیشتر خودروسازان دنیا هر چندسال یکبار نسل تازهی از محصولات خود را معرفی نموده که از طراحی ظاهری تازهتری برخوردار بوده و امکانات بیشتری دارند و به این ترتیب با نسل قبلی خداحافظی می نمایند.

عموما در صنعت خودروسازی مهم ترین علتی که باعث توقف فراوری یک خودرو می شود، قدیمی شدن پلتفرم و طراحی آن است، به طوری که دیگر امکان رعایت استانداردهای روز ایمنی و زیست محیطی وجود نداشته باشد و بعلاوه شکل و شمایلش نتواند خریداران را جذب کند.

علت دیگر اما به مسائل اقتصادی باز می شود. اگر سودآوری خودرویی به قدری ناچیز باشد که دیگر فراوری آن منطقی نباشد عموما مدیران خودروسازی ها تصمیم بر توقف فراوری این خودرو خواهند گرفت. در این حالت خودرو باعث ضرر و زیان شرکت های فراورینماینده می شود و تراز اقتصادی آن ها را منفی می نماید و بنابراین طبیعی است که از خط فراوری خارج شود.

شاید برای شما جالب باشد که بدایند پیش از این نیز صنعت خودروسازی کشورمان شاهد خداحافظی با محصولات پرتیراژ و صد البته بی کیفیتی بوده است که از جمله آن ها می توان به پیکان و پراید اشاره نمود.

آن طور که سخنگوی وزارت صمت می گوید قرار است پس از توقف فراوری تیبا، ساینا و سمند خودروهای آریا، شاهین و سمند سورن پلاس جایگزین آن ها شوند و جایگزین پژو 405 هم رانا پلاس خواهد بود.

با توجه به اختلاف قیمت خودروهای مذکور و محصولات جایگزین آن ها به نظر می رسد آرزوهای خانواده های ایرانی برای داشتن حداقل خودرو بیش از پیش دور از دسترس خواهد بود.

آشنایی مشخصات فنی این محصولات از سایت کارنامه :

مشخصات فنی خودروی شاهین

شاهین سایپا خودرویی است با پیشرانه m15 تیبا که با سامانه پرخوران توربوشارژ، آن را مجهز نموده اند. این خودرو از دل پیشرانه ای هشت سوپاپ که حجمی 1.5 لیتری دارد، توانی برابر با 108 اسب بخار فراوری می نماید. ضمن اینکه گشتاور مطلوب آن هم 165 نیوتن است. مشخصات فنی شاهین را با هم مرور کنیم:

  • موتور: چهارسیلندر-توربوشارژ-هشت سوپاپ 1.5 لیتری؛
  • گیربکس: پنج سرعته دستی؛
  • توان خروجی: 108 اسب بخار / 165نیوتن متر؛
  • شتاب 0-100: حدود 15تا 16ثانیه؛
  • سرعت نهایی: 190کیلومتر برساعت؛
  • مصرف سوخت: حدود 7.5 لیتر در 100کیلومتر؛
  • وزن: 1260کیلوگرم؛
  • ابعاد (میلی متر) : 4460طول- 1768عرض- 1501ارتفاع- 2650 فاصله محوری.

مشخصات فنی سمند سورن پلاس

با وجود تمام این مسائل اما ایران خودرو سورن پلاس را راهی بازار نموده اما مشخصات این خودرو از چه قرار است؟

سورن پلاس مجهز به موتور EF7 با حجم 1.7 لیتر و حداکثر قدرت 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 160 نیوتن متر بوده و می تواند استانداردهای آلایندگی یورو 5 را پاس کند. نکته حائز اهمیت در مورد سورن پلاس مطابقت این خودرو با استاندارد یورو 5 است که البته با عرضه بنزین معمولی یورو 2 در پمپ بنزین های کشور در تضاد است.

یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز نیروی فراوری موتور این خودرو را به چرخ های جلو آن منتقل می نماید. قوای محرکه و جعبه دنده سورن پلاس در بسیاری از محصولات دیگر ایران خودرو نیز مشاهده می شود و همین موضوع می تواند به خریداران اطمینان دهند که خودرو مذکور در این دو بخش مسئله ای در مورد قطعات و خدمات پس از فروش نخواهد داشت.

از جمله امکانات سورن پلاس می توان به ترمزهای ABS+EBA، رینگ های دو رنگ، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین کنار راننده، سه عدد سنسور دنده عقب و رمان هیدرولیک، آینه های جانبی مجهز به راهنما با تنظیم برقی، چراغهای LED جلو، چراغ روز (Day Light)، مه شکن های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو، کمربند ایمنی 3 نقطه ای سرنشینان عقب، شیشه دودی، شیشه درب های عقب و شیشه عقب، کلیدهای کنترل صوتی روی فرمان MFC، بازکن قفل درب صندوق از داخل خودرو بعلاوه ایزوفیکس و کروز کنترل اشاره نمود.

نسخه تازه دیگری نیز به تازگی از سورن پلاس راهی بازار شده است که به سورن پلاس مالتی مدیا معروف است.

نسخه تازه سورن پلاس چیدمان تازهی را در بخش کنسول میانی داشبورد دارد و نمایشگر لمسی با قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه به آن اضافه شده است. در این تغییرات شاهد هستیم که پنل تهویه اتوماتیک سورن پلاس تغییر نموده و مانند نسخه های اولیه این سدان شده است.

رانا پلاس

مشخصات فنی رانا پلاس اتوماتیک

این خودرو به موتور TU5 Plus مجهز شده که می تواند قدرت 113 اسب بخار را فراوری کند. موتور TU5 پلاس دارای قابلیت هایی نظیر سوپاپ های ورودی هوا و سوخت (CVVT)، استاندارد آلایندگی یورو، پمپ روغن متغیر و جعبه دنده AMT یا نیمه اتوماتیک است.

تیپ تازه این خودرو به گیربکس 6 سرعته نیمه اتوماتیک AMT مجهز شده که ساختار آن شبیه گیربکس های دنده دستی است. کلاچ گیری به صورت هوشمند انجام می شود و جعبه دنده مسئولیت تعویض دنده ها را به عهده دارد. در جعبه دنده های AMT برای آن که به سیستم فشار کمتری وارد شود، بهتر است خود راننده در ترافیک دنده عوض کند.

نکته جالبی که در این خودروی تازه جلب توجه می نماید، به کارگیری اهرم چرخان تعویض دنده است. اگر پنل جعبه دنده این خودرو را مشاهده کنیم در آن حالت درایو D، خلاص N، دنده عقب R و دستی M را خواهیم دید، اما حالت پارک P در آن دیده نمی شود. بعلاوه حالت های برفی و اسپرت S نیز در این گیربکس تازه دیده می شود. اگر گیربکس را روی حالت M دستی قرار دهید، می توان با پدال شیفترهای پشت فرمان دنده تعویض کرد.

امکانات خودروی رانا پلاس اتوماتیک با رانا پلاس پانوراما شباهت هایی دارند. این خودرو امکاناتی مثل فرمان برقی، سقف شیشه ای ثابت، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، کلیدهای تنظیم سیستم صوتی روی فرمان، شیفتر دنده پشت فرمان، راهنمای تعویض لاین، حسگر پارک عقب، دو عدد ایربگ، ترمزهای دیسکی و کاسه عقب، سامانه ترمز ABS، EBD و … خواهد داشت.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1473

به "عکس ، چه خودروهایی جایگزین سمند و 405 می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، چه خودروهایی جایگزین سمند و 405 می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید