رونمایی ایلان ماسک از مکانیزم بی سابقه فرود راکت سوپرهوی

به گزارش بازی های فکری، مزایای چشمگیر استفاده چندباره راکت های فضایی باعث شده بسیاری از سازمان های فضایی به این روش روی بیاورند.

رونمایی ایلان ماسک از مکانیزم بی سابقه فرود راکت سوپرهوی

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، ایلان ماسک از طرح جدیدی برای فرود راکت غول پیکر سوپر هوی پرده برداشته که با نحوه فرود فالکون9 تفاوت اساسی دارد. این روش به کاهش هزینه یاری نموده و بوستر را به سرعت آماده پرتاب دوباره می نماید.

اسپیس ایکس مدت هاست که با فرود آوردن بوسترهای فالکون9 و استفاده مجدد از آنها عصر جدیدی را در پرتاب های فضایی رقم زده است. فرود مجدد فالکون 9 با یاری پایه های غول پیکر و گرانقیمتی صورت می گیرد که راکت را روی سکو های زمینی یا شناورهای دریایی می نشانند. هرچند استفاده مجدد از بوستر از نظر اقتصادی بسیار به نفع اسپیس ایکس تمام می گردد اما قیمت این پایه ها بسیار بالاست و همچنین به خاطر افزایش قابل توجه حجم و وزن بوستر باعث می گردد که در هر پرتاب به سوخت بیشتری احتیاج باشد.

ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیانگذار اسپیس ایکس در توییتر خود از پیاده سازی تغییراتی قابل توجه در راکت سوپرهوی خبر داده که نحوه فرود بوستر را از اساس تغییر می دهد. در این طرح به جای استفاده از پایه های مذکور، بازوی نصب شده در همان سکوی پرتاب بوستر را پیش از لمس زمین مهار می نماید.

با توجه به نیروی فوق العاده بوستر حین فرود چنین روندی به طراحی یک بازوی فوق العاده قدرتمند و همچنین فرود دقیق بوستر احتیاج دارد اما ایلان ماسک تاکید نموده که انجام آن علاوه بر کاهش حجم و وزن بوستر باعث می گردد که سوپرهوی در کمتر از یک ساعت آماده استفاده مجدد باشد.

مزایای چشمگیر استفاده چندباره راکت های فضایی باعث شده بسیاری از سازمان های فضایی دیگر نیز به این روش روی بیاورند. برای مثال کمپانی فضایی راکت لب ماه گذشته برای نخستین بار راکت خود را با موفقیت فرود آورد و روسیه نیز از برنامه های خود برای توسعه یک راکت چند بار مصرف پرده برداشته است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 744

به "رونمایی ایلان ماسک از مکانیزم بی سابقه فرود راکت سوپرهوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی ایلان ماسک از مکانیزم بی سابقه فرود راکت سوپرهوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید