روش های درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه

به گزارش بازی های فکری، در ادامه روش هایی برای درمان درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه ارائه می گردد.

روش های درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه

دلیل دل درد نوزاد زیر یک ماه

1. دل درد کولیکیکولیک در میان نوزادان کمتر از 5 ماه رایج است. اگر نوزاد بیش از سه ساعت در روز، سه روز در هفته و سه هفته در ماه دل درد شدید و دردناک داشته باشد، او را کولیکی در نظر می گیرند. هیچ شرح قطعی پزشکی برای کولیک وجود ندارد.

پزشکان دلیل اصلی کولیک را نمی دانند، اما به نظر می رسد که انقباضات دردناک روده موجب کولیک می گردد. دل درد کولیکی در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب شدت پیدا می نماید. نوزاد کولیکی ممکن است گریه های گوشخراش و خروج باد معده زیاد داشته باشد و پا های خود را به سمت شکم جمع کند و بیرون بدهد.

2. نفخ و گاز معدهنوزادان معمولا نفخ دارند و در حدود 13 تا 21 بار در روز باد معده خود را تخلیه می نمایند! چرا انقدر زیاد؟ زیرا نوزادان در طول روز هوای زیادی را می بلعند، که دلیل آن موارد زیر است:

شیر خوردن، از پستان یا شیشه

مکیدن پستانک

گریه کردن

هنگامی که هوا در شکم نوزاد محبوس می گردد، نشانه های زیر را بروز می دهد.

باد گلو (آروغ زدن)

بی قراری و نق زدن

باد کردن شکم

گریه کردن

خارج کردن باد معده

سفت شدن شکم

گاهی اوقات، نوزادانی که نفخ دارند، به نظر می رسد که بسیار ناراحتند و درد می کشند. اما چگونه می توان تشخیص داد که مشکل نگران نماینده ای وجود ندارد؟

جنیفر شو، متخصص بچه ها می گوید: اگر نوزاد شما به طور کلی خشنود است و فقط چند ثانیه در حالی که گاز معده را تخلیه می نماید، بی قراری می نماید، طبیعی است و مسئله ای وجود ندارد. حتی اگر در هنگام تخلیه باد معده نوزاد قرمز می گردد و سر و صدا می نماید، این بدان معنا نیست که او اذیت می گردد. اگر نوزاد در فواصل تخلیه باد معده آرام باشد و مسئله ای نداشته باشد، جایی برای نگرانی نیست.

بهتر است بدانید که با رشد نوزاد و تکامل دستگاه گوارش او، نفخ نوزاد کمتر شده و دیگر برای شما مسئله ای ایجاد نمی نماید.

درمان دل درد نوزاد زیر یک ماهاگر دل درد نوزاد ناشی از کولیک باشد، متاسفانه، درمانی برای کولیک وجود ندارد. اما پدر و مادر با انجام بعضی راه حل ها می توانند ناآرامی و درد نوزاد را اندکی تسکین دهند. خبر خوب این است که علائم کولیک معمولا بین 3 تا 4 ماه به طور قابل توجهی بهبود می یابند. بیشتر نوزادان پس از شش ماهگی دیگر از کولیک رنج نمی برند.

اگر دل درد نوزاد ناشی از نفخ و گاز معده است، این اقدامات را برای جلوگیری و کاهش دل درد او یاری می نماید.

آنالیز موقعیت شیردهی. دکتر شو می گوید: هنگامی که طریق پستان یا شیشه شیر می دهید، سعی کنید سر نوزاد را بالاتر از معده او نگه دارید. به این ترتیب، شیر به به سمت پایین (معده) جاری شده و هوا به سمت بالا می رود و راحت تر خارج می گردد. شیشه شیر را کمی به سمت بالا بگیرید تا هیچ هوایی در نوک شیشه وجود نداشته باشد و از بالش شیردهی برای شیر دادن بهره ببرید.

گرفتن باد گلوی نوزاد (آروغ زدن). یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش دل درد ناشی از گاز معده این است که پس از شیردهی آروغ نوزاد را بگیرید. اگر در این کار پیروز نشدید، او را برای چند دقیقه بخوابانید، سپس دوباره امتحان کنید.

تغییر سر شیشه. جوئل لاوین، پرفسور متخصص بچه ها در دانشگاه کلمبیا می گوید: اگر نوزاد از شیشه شیر می خورد، سر شیشه ای را انتخاب کنید که جریان کمتری از نوک آن جاری می گردد.

ماساژ دادن نوزاد. ماساژ نوزاد به آرامی، به خروج گاز های معده او یاری می نماید. در حالی که او به پشت خوابیده است پا های او را به عقب و جلو (مانند دوچرخه سواری) حرکت دهید، و یا برای مدتی او را روی شکم بگذارید (در زمانی که نوزاد روی شکم خوابیده چشم از او بر ندراید و مراقب آزاد بودن راستا تنفس او باشید). حمام گرم نیز می تواند به خروج گاز های معده یاری کند.

تغییر در رژیم غذایی. در صورت تغذیه نوزاد با شیر مادر، ممکن است نوزاد برای هضم بعضی از غذا هایی که شما می خورید مشکل داشته باشد. شیر و کافئین که به وسیله شیر مادر به بدن نوزاد می رسد، ممکن است موجب بروز مسائل گوارشی در نوزاد شوند. هم چنین اگر نوزاد با شیرخشک تغذیه می گردد، با پزشک خود در خصوص تغییر برند شیرخشک مصرفی صحبت کنید. بعضی شیرخشک ها برای نفخ معده نوزادان مناسب ترند.

درمان های دارویی. برای درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه به هیچ عنوان دارویی را به طور خودسرانه مصرف نکنید. تنها در صورت تجویز پزشک و با دوز معین شده به نوزاد دارو بدهید.

چه هنگامی باید نگران شوید؟دل درد نوزادان در بیشتر موارد طبیعی است و خود به خود برطرف می گردد. اما در موارد نادر، می تواند اولین نشانه از یک مشکل جدی گوارشی باشد. اگر نشانه های زیر را در نوزادتان دیدید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید:

نوزاد مدفوع نمی نماید.

مدفوع نوزاد خونی است یا استفراغ می نماید.

بسیار بی قراری می نماید، به گونه ای که شما نمی توانید او را آرام کنید.

تب دارد. تب سنج مقعدی دمای بدن او را 38 درجه سانتی گراد یا بالاتر نشان می دهد.

پزشک با انجام معاینات دقیق، مشکل را تشخیص داده و درمان نوزاد را شروع می نماید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1178

به "روش های درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید