خبرنگاران انجام عملیات ریپو توسط بانک مرکزی برای نخستین بار در ایران

به گزارش بازی های فکری، تهران - خبرنگاران - بانک مرکزی برای اولین بار با هدف تامین نقدینگی بسیار کوتاه مدت، در قالب قرارداد توافق بازخرید یا ریپو با درخواست اعتبارگیری یک بانک موافقت کرد.

خبرنگاران انجام عملیات ریپو توسط بانک مرکزی برای نخستین بار در ایران

به گزارش روز دوشنبه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس مصوبات ستاد هماهنگی مالی دولت در زمینه توسعه عملیات بازار باز و تأکید رییس جمهوری مبنی بر راهنمایی نرخ سود بازار بین بانکی با سازوکار بازار، برای اولین بار بانک مرکزی روز دوشنبه (28 مهرماه 1399) با هدف تأمین نقدینگی بسیار کوتاه مدت یا اضطراری بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی، در قالب قرارداد توافق بازخرید ریپو با درخواست اعتبارگیری یک بانک متقاضی موافقت کرد.

بر اساس این گزارش میزان این اعتبارگیری 8.9 هزار میلیارد ریال است که در نرخ سود 22 درصد که نرخ سقف دالان است صورت گرفت. معاملات مربوط به نقل و انتقال اوراق توسط کارگزاری بانک مرکزی انجام و تسویه ریالی آن نیز انجام شد.

مطابق دستورالعمل و شیوه نامه اجرایی انجام عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه بانک ها مشروط به تودیع وثیقه می توانند از اعتبارات کوتاه مدت بانک مرکزی استفاده نمایند. اعتبارگیری از بانک مرکزی در نرخ سود سقف و بر اساس قراردادهای وثیقه گیری یا توافق بازخرید انجام می گردد. با توجه به ماهیت زمان بر وثیقه سپاری، بانک ها می توانند از قرارداد توافق بازخرید بر پایه خرید و فروش اوراق بدهی دولتی که انعطاف پذیری بیشتری دارد استفاده نمایند. به دلیل محدودیت زمانی فعالیت بازار سرمایه برای نقل و انتقال مالکیت اوراق، به بانک های متقاضی استفاده از این خدمات توصیه می گردد در ارسال درخواست به این محدودیت ها نیز توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگاران، توافقنامه بازخرید (ریپو)، توافقی بین دو طرف است، به نحوی که یک طرف اوراق بهادار خود را به قیمت تعیین، به طرف دیگر می فروشد (پول قرض می نماید) و به طور همزمان تعهد می نماید، که همان اوراق بهادار را به قیمت تعیین و در تاریخ تعیین، در آینده بازخرید کند. نرخ بهره ای که در قرارداد ذکر می گردد، نرخ بهره رپو نامیده می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 584

به "خبرنگاران انجام عملیات ریپو توسط بانک مرکزی برای نخستین بار در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انجام عملیات ریپو توسط بانک مرکزی برای نخستین بار در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید