تبعات اعتیاد به جراحی زیبایی

به گزارش بازی های فکری، علیرضا موحدی درباره ضرورت اعمال جراحی زیبایی اظهار کرد: قاعده کلی که در خصوص تمام عمل های جراحی زیبایی وجود دارد، این است که انجام هیچ کدام از این عمل ها لازم و ضروری نیست.

تبعات اعتیاد به جراحی زیبایی

وی اضافه نمود: البته بعضی عمل های جراحی زیبایی هم وجود دارد که بر کیفیت زندگی افراد یا حتی در بعضی موارد در بهبود روحیه فرد اثر مثبت دارد.

موحدی گفت: به طور مثال فردی دچار ناهنجاری فک، صورت یا بینی است که این موضوع بر ظاهر طبیعی چهره شخص اثر دارد، در این موارد بعضی عمل های جراحی می تواند بر افزایش کیفیت زندگی فرد اثر مستقیم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عمل های زیبایی حتی در موارد ضروری برای مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی و یا افرادی که مشکل زمینه ای یا سن بالا دارند اکیداً ممنوع است، گفت: در عین حال اگر فردی قابلیت و یا توانایی تحمل عوارض بعد از جراحی را داشته باشد و با اصلاح فرم صورت و برطرف ناهنجاری تغییری مثبتی در روحیه و یا به طور کلی روند زندگی او ایجاد کند، می تواند جراحی زیبایی را به وسیله پزشک متخصص و با تجربه انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: همیشه باید برای تصمیم انجام عمل های جراحی زیبایی سلامت فرد در نظر گرفتن میزان ضرورت انجام این عمل ها اولویت باشد.

این متخصص گوش و حلق بینی درباره علت فراوانی اعمال جراحی زیبایی، خصوصاً جراحی های بینی در کشور گفت: عمده افرادی که از استاندارد های زیبایی برخوردارند، ولی همچنان اصرار به انجام عمل های جراحی دارند از بیماری های روان رنج می برند، غالباً این افراد شرایط روانی مناسبی ندارند.

وی گفت: بسیاری از این جراحی های اعتیاد گونه و غیر ضروری و با هدف زیباتر شدن، به اختلالات روان مربوط است. مبتلایان به این اختلال همیشه احساس نگرانی و اضطراب دارند و تصور می نماید بخش یا بخش هایی از بدنشان بدشکل است یا از نظر فیزیکی و ظاهری اشکالی دارند.

موحدی با بیان اینکه تنها درصد کمی از افراد در صورت تمایل احتیاج به انجام جراحی زیبایی دارند، ادامه داد: به طور مثال بیشتر افراد فقط ایراد کوچکی در بینی یا صورت خود دارند، اما این ایراد صفت مشخصه آن ها نیست و الزامی به جراحی بینی ندارند.

وی اضافه نمود: مراجعانی داریم که استاندارد های کافی زیبایی را دارند حتی ظاهری خوب و یا بالاتر از خوب دارند و همچنان اصرار به انجام عمل جراحی دارند این افراد تصور می نماید که ظاهر مناسبی ندارند و به علت تفکراتی که ناشی از اختلال روانی بدریختی است خواستار انجام جراحی هستند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه عمل های جراحی زیبایی به افرادی که از اختلالات روان رنج می برند کمکی نمی نماید، ادامه داد: در بیشتر موارد ممکن است به علت شرایط خاصی مثل ضخیم بودن پوست و یا مسائلی در غضروف ها، چالش هایی نیز برای افراد ایجاد گردد، مسائلی که بعد از عمل های جراحی برای این افراد به وجود می آید می تواند به مراتب شرایط روانی این بیماران را وخیم تر کند.

موحدی با بیان اینکه در بیشتر موارد حتی با شرحات پزشک مبنی بر این که برای مثال عمل جراحی بینی گزینه مناسبی برای فرد نیست، ولی فرد همچنان اصرار به انجام آن دارد تاکید نمود: غالباً این موارد باعث ایجاد چالش هایی بین پزشک و بیمار می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیمارانی که عمل جراحی برای آن ها گزینه مناسبی نیست و افرادی که از استاندارد های زیبایی برخوردارند، ولی همچنان اصرار به عمل جراحی دارند، هر دوی این دسته از افراد پیش از انجام هر عمل جراحی زیبایی باید برای آنالیز های تخصصی تر به روانپزشک مراجعه نمایند.

موحدی هشدار داد: هر نوع عمل جراحی در هر ارگانی از بدن عارضه های خاص خود را دارد بنابراین هیچ پزشکی در هیچ جای جهان نمی تواند ادعا کند که عمل جراحی بدون هیچ عارضه ای انجام می دهد.

وی با بیان اینکه ساده ترین و اولین عارضه ای که عمل جراحی بینی می تواند ایجاد کند این است که فرد رضایت از فرم بینی عمل شده، نداشته باشد شرح داد: معمولاً مراجعان ایده آل ها و آرمان هایی را برای خود ترسیم می نمایند که در صورت عدم نتیجه مطلوب می تواند فرد را با چالش روبرو کند.

کجی بینی، کم خونی غضروف ها، ایجاد مسائلی در پوست ناحیه عمل شده و ایجاد مسائلی در تنفس از جمله مسائل جراحی زیبایی بینی است که موحدی به آن اشاره نمود و اضافه نمود: اگر در جریان عمل جراحی که ضرورت انجام آن به تأیید پزشک رسیده باشد، پزشک متخصص دقت کافی داشته باشد، بیمار مشکل زمینه ای نداشته باشد و خواسته های بیمار نیز تا حد امکان برآورده گردد، می توان ادعا کرد به میزان قابل توجهی عمل جراحی بینی با کمترین عارضه انجام می گردد.

وی ادامه داد: مبتلایان به بیماری های خود ایمنی، قلبی و عروقی، روماتولوژی بیماری های پیشرفته دیابت، پیشرفته فشار خون و یا سن بالا نباید اعمال جراحی سنگین انجام دهند و در صورت ضرورت نیز در مراکز درمانی که مجهز به تجهیزات کافی بیمارستانی است تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

منبع: فرارو
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1543

به "تبعات اعتیاد به جراحی زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات اعتیاد به جراحی زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید