بلیط هواپیما تهران مشهد را سیستمی بخریم یا چارتر؟

به گزارش بازی های فکری، شاید هنگامی که بلیط هواپیما را رزرو می کنید، خیلی از شماها گزینه سیستمی یا چارتر را روی بلیط دیده باشید و برای شما سوال پیش آمده باشد که تفاوت این دو بلیط چیست. خیلی از مسافران تصور می نمایند که بلیط های چارتری از بلیط های سیستمی مقرون به صرفه تر است، اما همواره اینگونه نیست. در ادامه به آنالیز این دو بلیط و تفاوت آن ها می پردازیم.

بلیط هواپیما تهران مشهد را سیستمی بخریم یا چارتر؟

در حقیقت، بلیط های سیستمی، همان بلیط هایی می باشند که به وسیله ایرلاین های مختلف و بطور مستقیم به فروش می رسند. قیمت بلیط های سیستمی در طول سال ثابت بوده و نرخ مصوبی دارند. قیمت این بلیط ها به عوامل مختلف مانند مبدا و مقصد و نوع ایرلاین بستگی دارد. بطور مثال قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد با جهتهای تهران به کیش و یا اصفهان متفاوت می باشد. البته ممکن است در زمان هایی مانند ایام نوروز و شهادت امام رضا، که تقاضا برای خرید بلیط زیاد می باشد، قیمت آن ها کمی افزایش یابد، اما بطور کلی این بلیط ها نوسان قیمت کمتری دارند.

بعلاوه یکی از عوامل معین نماینده در قیمت بلیط های سیستمی، سن مسافر می باشد که برای بچه ها و نوزادان، این قیمت کمتر و حتی برای نوزادان زیر 2 سال ممکن است رایگان باشد. علاوه بر این، پروازهای سیستمی جهت تهران به مشهد دارای برنامه و ساعت معینی هستند که از مدت ها قبل اعلام می شوند و شما می توانید، بلیط خود را از چند روز و یا چند هفته قبل رزرو نمایید.

بلیط های سیستمی قابل استرداد می باشند و می توانید پس از رزرو، آن ها را کنسل کنید. اما در صورت کنسل کردن بلیط، تنها بخشی از هزینه مربوط به بلیط به شما عودت داده می گردد که این مبلغ در ایرلاین های مختلفی که در جهت تهران به سمت مشهد فعال هستند، متفاوت می باشد. با این وجود اگر پرواز به وسیله شرکت هواپیمایی لغو گردد، تمام هزینه بلیط به شما عودت داده خواهد شد.

بارزترین تمایز بین بلیط های سیستمی و چارتری، تفاوت قیمت آن ها می باشد. معمولا بلیط های چارتر به عنوان بلیط های ارزان شناخته می گردد، اما همواره اینگونه نیست و در مواقعی که تقاضا برای بلیط زیاد باشد، قیمت آن ها از بلیط های سیستمی نیز بیشتر می باشد.

بلیط های چارتری به وسیله آژانس های مسافرتی ارائه می گردد. این آژانس ها تعدادی از جایگاه های هواپیما را پیش خرید نموده و قیمت بلیط را خودشان معین می نمایند. قیمت این بلیط ها به زمان سفر و تقاضای مسافران بستگی دارد. در مواقعی که تقاضا برای این بلیط ها در جهت تهران به مشهد کم باشد مانند فصل پاییز و زمستان، مسلما قیمت آن ها از بلیط های سیستمی کمتر است. اما در ایامی که تقاضا برای این بلیط ها زیاد است، مانند ایام عید نوروز، قیمت این بلیط ها از بلیط های سیستمی تهران به مشهد بیشتر می گردد. بطور کلی نوسان قیمت در بلیط های چارتری بیشتر از بلیط سیستمی است.

علاوه بر این، شرایط کنسلی در بلیط های چارتری متفاوت بوده که این شرایط نیز به وسیله شرکت چارتر نماینده معین می گردد. معمولا در صورت کنسل کردن این بلیط ها، هزینه ای به شما عودت داده نمی گردد، اما برخی از آژانس های مسافرتی و شرکت های چارتر نماینده ممکن است بخشی از هزینه را به شما بازگردانند. بعلاوه قیمت بلیط های چارتری برای افراد با سنین مختلف، یکسان می باشد و اگر کودکی همراه شماست باید هزینه کامل بلیط را پرداخت نمایید.

بلیط سیستمی خریداری کنیم یا چارتری؟

هرکدام از این بلیط های سیستمی و چارتری، مزایا و معایب خاصی دارند و اینکه کدام بلیط را تهیه کنید به شرایط شما و البته زمان سفر شما بستگی دارد. اگر به هر علتی سفر شما با هواپیما از شهر تهران به مشهد زیاد است، مسلما تهیه بلیط های چارتر برای شما ارزان تر خواهد بود. اما توجه داشته باشید که این بلیط ها در ایامی که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد هزینه بیشتری دارند و بهتر است بلیط سیستمی تهیه کنید.

اما در صورتی که می خواهید در ایام تعطیل با خانواده به مشهد سفر کنید، توصیه ما این است که از قبل نسبت به تهیه بلیط سیستمی اقدام کنید. زیرا، ضمن اینکه در بلیط سیستمی هزینه کم تری برای کودک خود پرداخت می کنید، در این ایام قیمت بلیط های چارتری نیز افزایش پیدا می نماید.

بلیط های چارتری تنها در جهتهای پرتردد مانند پروازهای تهران به مشهد و شهرهای بزرگ وجود دارد. در صورتی که مقصد شما یکی از شهرهایی باشد که پروازهای کمی در آن صورت می گیرد، امکان تهیه بلیط چارتری وجود نداردیا به علت کمبودپرواز در چنین جهتهایی به سختی یافت می گردد .

منبع: مجله سفر
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1390

به "بلیط هواپیما تهران مشهد را سیستمی بخریم یا چارتر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیط هواپیما تهران مشهد را سیستمی بخریم یا چارتر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید