آشنایی با انواع قهوه و تفاوت بین آن ها

به گزارش بازی های فکری، همان طور که می دانید قهوه انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد و حتی کسانی که قهوه خور حرفه ای هستند هم ممکن است گاهی تفاوت آن ها را ندانند. قهوه با عطر و طعم دلپذیری که دارد هواداران زیادی دارد اما شاید وقتی به کافه می روید و با منوی متنوع قهوه ها روبرو می شوید دقیقا ندانید که تفاوت بین این قهوه ها در چیست؟ در ادامه شما را با انواع قهوه آشنا میکنیم.

آشنایی با انواع قهوه و تفاوت بین آن ها

انواع قهوه

قهوه ها مانند بسیاری از میوه ها گونه های مختلفی دارند. با این حال، بیشتر دانه های فراوریی و مصرفی قهوه در دو گونه عمده روبوستا و عربیکا قرار می گیرند.
1. قهوه عربیکا
بیشتر مصرف دانه های قهوه در دنیا مربوط به این گونه است. به طور کلی گونه عربیکا باکیفیت تر از سایر گونه ها است و به طور عمده در آمریکای لاتین فراوری می شود. قهوه عربیکا بیشتر مورد علاقه قهوه خوران حرفه ای است.

بین 60 تا 75 درصد قهوه مصرفی دنیا را قهوه عربیکا تشکیل می دهد. از این گونه با عنوان واریته کوهستان نیز یاد می شود؛ زیرا در ارتفاعات بالاتر که خنک تر و دارای بارش مداوم اند، می روید.

قهوه عربیکا شرایط رویش بسیار حساسی دارد. پرورش آن در محیط نامناسب می تواند تأثیری بسیار شدید و منفی بر کیفیت آن داشته باشد.

بعلاوه قهوه عربیکا بیشتر در معرض بروز بیماری ها واقع شده است.

وجود تفاوت میان قهوه های پرورش یافته در منطقه ها مختلف بدیهی است، اما گونه عربیکا معمولا پروفایل طعم و رایحه (آروما) پیچیده تری دارند.

احتمالا همین امر موجب محبوبیت قهوه عربیکا در میان قهوه خوران حرفه ای شده است.

برترین روش برای تهیه این قهوه ها، دم کردن آنها و مخصوصا تکنیک های دستی مانند دم کردن به روش چکاندن (پور اُوِر) است.

بعلاوه عمق و پیچیدگی های طعم قهوه ممکن است براثر استفاده از خامه و شکر یا روش های دم کردن سرد کاهش پیدا کند یا تحت الشعاع قرار بگیرد.

2. قهوه روبوستا
گونه روبوستا طعم قوی تر و تلخ تری دارد و در انواع اسپرسو استفاده می شود. این قهوه مناسب کسانی است که ترجیح می دهند قهوه سنگین مصرف نمایند.

میزان کافئین گونه روبوستا تقریبا دوبرابر گونه عربیکاست.

علت محبوبیت گونه روبوستا در میان بعضی افراد، عمق و کیفیت طعم آن نیست بلکه این گونه به خاطر میزان کافئین بالا و طعم سنگینش طرفدارانی دارد.

گونه روبوستا را می توان در آب و هوای گرم تر و در منطقه های با بارش کمتر نیز پرورش داد. این گونه از قهوه حساسیت دمایی و آب و هوایی کمتری نسبت به گونه عربیکا دارد. بعلاوه گونه روبوستا نسبت به بیماری ها مقاوم تر است و این امر باعث می شود بتوان آن را به راحتی در سطوح گسترده تر پرورش داد.

دانه های باکیفیت تر روبوستا معمولا اسید کمتر و بادی (حس دهانی قهوه یا همان سنگینی قهوه که بر روی زبان حس می شود) سنگین تری دارند.

دانه های روبوستا در برابر افزودن خامه و شکر بهتر از دانه عربیکا طعم خود را حفظ می نمایند؛ همین امر آنها را به گزینه ای مناسب برای استفاده در قهوه هایی مانند قهوه ویتنامی تبدیل نموده است. وجود کافئین بالا در این دانه ها نیز آنها را به گزینه ای عالی برای استفاده در نوشیدنی های سرشار از کافئین تبدیل نموده است.

3. لیبریکا و اِکسِلسا
اکسلسا از زیرواریته های (زیرجوره) لیبریکا است؛ بااین حال، این دو قهوه پروفایل طعم کاملا متفاوتی دارند. به همین علت بسیاری از افراد آنها را دو نوع کاملا متفاوت قلمداد می نمایند.

دانه های لیبریکا در دهه 1890 میلادی درپی نابودی نزدیک به 90 درصد از دانه های عربیکا براثر هجوم نوعی آفت (همیلیا واستاتریکس) به محبوبیت رسیدند.

فیلیپینی ها نخستین افرادی بودند که به پرورش گسترده این دانه ها روی آوردند و تبدیل به بزرگترین تأمین نماینده آن شدند.

این دانه ها به خاطر داشتن طعم منحصر به فرد چوبی یا دودی و بادیِ سنگین و رایحه ای شبیه به گل ها و میوه ها شناخته شده اند.

پس از اعلام استقلال فیلیپین، مبادلات تجاری بین آمریکا و فیلیپین قطع شد؛ بنابراین صادرات دانه لیبریکا از رونق افتاد و پس از آن دوباره عربیکا به بزرگ ترین دانه قهوه مصرفی در دنیا تبدیل شد و تا به امروز نیز همین طور به جای مانده است. امروزه پیداکردن دانه های لیبریکا سخت شده است.

دانه های اکسلسا را راحت تر از لیبریکا می توان پیدا کرد. ارتفاع درختان اکسلسا به 6 تا 9 متر نیز می رسد (در حالی که ارتفاع درختان عربیکا نهایتا به 1.8 متر می رسد). معمولا این دانه به تنهایی فروخته نمی شود و آن را برای افزایش پیچیدگی و عمق طعم، به مخلوط دانه های دیگر قهوه می افزایند.

دانه های اکسلسا طعم سبک شان را حتی با رُست کردن های (برشته کردن یا تفت دادن قهوه) تیره تر نیز می توانند حفظ نمایند و به همین علت هنوز هم استفاده از آن طرفدارانی دارد.

واریته های (زیرگونه) انواع قهوه

دانه های قهوه ازلحاظ میزان و شکل دانه و سایر ویژگی ها با هم تفاوت هایی دارند. برای مصرف نماینده معمولی تشخیص واریته های مختلف قهوه کار سختی است و معمولا احتیاج به تخصص بالایی دارد. معمولا افراد قهوه را براساس برند فراوری نماینده شان تهیه می نمایند.

برندهای مختلف کیفیت واریته های مورد استفاده را آنالیز و آنها را بسته بندی می نمایند.

نگاهی به بعضی واریته های معروف تر می اندازیم. همه این واریته ها به خانواده عربیکا تعلق دارند.

1.تیپیکا
بسیاری از معروف ترین و پرفروش ترین قهوه ها مانند کونا، جاوا و بلومانتین جامائیکا در این واریته قرار می گیرند. این واریته ابتدا در یمن کشت می شد؛ سپس به مالابار هندوستان و اندونزی و از آنجا به هند غربی توسعه یافت.
2. بوربُن
بوربن یکی از زیرواریته های رایج تیپیکا است. پرورش این دانه از سده 1700 میلادی و زمانی آغاز شد که فرانسوی ها قهوه تیپیکا را به جزیره بوربن (رئونیون فعلی) آورند. پس از جهش ژنتیکی کوچکی که در تیپکا انجام گرفت، این واریته در تمام آمریکای جنوبی و مرکزی پخش شد. این دانه به مرور معروفیت بالایی پیدا کرد؛ زیرا نسبت به سایر واریته های تیپیکا پر محصول تر است.
3. گیشا (گشا)
گیشا از واریته های اصلی عربیکاست. این واریته نام خود را از روستایی در اتیوپی می گیرد که اولین بار در آنجا یافت شد. این دانه تا دههٔ 1950 میلادی به طور تجاری کشت و برداشت نمی شد. این دانه در برابر آفت همیلیا واستاتریکس مقاوم است و اکنون به طور عمده در پاناما کشت می شود.

درختان این واریته نسبتا بلند هستند و برگ های درازی دارند و شکل شان تاحدی شبیه به دانه های قهوه است.

تفاوت های انواع نوشیدنی های قهوه

دانه های قهوه تفاوت هایی با هم دارند، اما بیشترین تفاوت طعمی نوشیدنی قهوه مربوط به نوع نوشیدنی ها و روش عصاره گیری از آنها بر می شود.

ترکیبات موجود در نوشیدنی های قهوه و نوع عصاره گیری از آنها می تواند ویژگی های طعمی منحصر به فردی را در قهوه ایجاد کند.

در ادامه با بعضی از معروف ترین نوشیدنی های قهوه بیشتر آشنا می شویم.

قهوه های پایه

قهوه سیاه
این قهوه به طور مستقیم پس از دم کردن مصرف می شود و هیچ گونه افزودنی به آن اضافه نمی شود تا طعم آن را تغییر بدهد.
قهوه با شیر و شکر
این قهوه مانند قهوه سیاه تهیه می شود؛ سپس به آن فراورده های لبنی مانند خامه یا شیر و یا شکر یا شیرین نماینده های مصنوعی اضافه می شود.
اسپرسو
نوعی شیوه عصاره گیری است که در آن دانه های قهوه بسیار ریز آسیاب می شوند؛ سپس به یاری دستگاه قهوه اسپرسو، با آب و فشار، عصاره قهوه از آن خارج می شود.

روش های دم کردن انواع قهوه

کُلدبرو یا دم کردن به روش سرد
در این روش از آب داغ استفاده نمی شود؛ به جای آن از آب سرد در مدت طولانی تری استفاده می شود تا نوشیدنی سرد قهوه تهیه شود.
قهوه دمی یا دم کردن به روش چکاندن
در این روش قهوه را بر روی یک کاغذ صافی می ریزند؛ سپس آب داغ بر روی آن می ریزند و می گذارند که قطره های قهوه در داخل صراحی (نوعی پارچ) بریزد.
قهوه فرنچ پرس
برای تهیه این قهوه از وسیله ای به نام فرنچ پرس استفاده می شود. در این روش، نخست قهوه را در ته ظرف می ریزند؛ آنگاه بر روی آن آب داغ می ریزند؛ سپس وسیله ای فیلتر دار به قهوه فشار می آورد و عصاره قهوه در آب داغ بالای آن وارد می شود.
قهوه سرد یا آیس کافی
این روش با روش کُلدبرو فرق دارد. در این روش، قهوه به شیوه دم کردن با آب داغ تهیه می شود؛ سپس قبل از سروکردن با یخ سرد می شود.
موکاپات
در این روش، با عبور آب از میان قهوه و به یاری فشار بخار، عصاره گیری انجام می شود.
دم کردن به یاری پرکولاتور
در این روش، آب به یاری نیروی جاذبه از میان دانه های قهوه عبور نموده و عصاره گیری را انجام می دهد.
دم کردن تحت خلأ (سایفون)
در این روش، از دو محفظه فشار بخار و خلأ استفاده می شود تا قهوه نهایی حاصل شود.

انواع نوشیدنی های قهوه

ابتدا با معرفی انواع رایج تر قهوه آغاز می کنیم.
اسپرسو
اسپرسو یا قهوه سیاه پایه نوشیدنی قهوه است و مهم ترین بخش هر نوشیدنی قهوه است؛ بنابراین کیفیت اسپرسو بسیار مهم است.
اسپرسوی دابل شات یا دوپیو
دوپیو درست شبیه به اسپرسو است؛ فقط حجم آن دو برابر اسپرسو است.
شورت ماکیاتو (ماکیاتو با یک شات اسپرسو)
شورت ماکیاتو شبیه به اسپرسو است، با این تفاوت که در آن کمی شیر می ریزند تا طعم قهوه را ملایم تر کند.

شورت ماکیاتو را با شیوه های مختلفی درست می نمایند؛ اما دستور العمل سنتی آن یک شات اسپرسو همراه با کمی شیر بخار داده شده و کمی کف شیر است.

نکته کلیدی در تهیه شورت ماکیاتو ایجاد سه لایه مجزا در آن است: لایهٔ زیرین از قهوه تشکیل می شود؛ بر روی آن ترکیبی از شیر و قهوه واقع شده است؛ بر روی همه آن، شیر بخار داده شده قرار می گیرد.

لانگ ماکیاتو (ماکیاتو با دو شات اسپرسو)
لانگ ماکیاتو شبیه به شرت ماکیاتو است، با این تفاوت که در آن دو شات اسپرسو وجود دارد. این نوشیدنی نیز مانند شورت ماکیاتو بهتر است سه لایه مجزا داشته باشد.

برای ایجاد سه لایه بهتر است شیر و کف آن را بر روی اسپرسو بریزید؛ سپس فنجان را چند بار به آرامی در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا اسپرسو با شیر ترکیب شود.

رستریتو
رستریتو دقیقا شبیه به اسپرسو است. این دو میزان قهوه برابری دارند؛ ولی میزان آب رستریتو نصف اسپرسو است؛ درنتیجه عصاره غلیظ تر و قوی تری از قهوه خواهید داشت.

برای درست کردن رستریتو، جریان آب را در دستگاه قهوه اسپرسو زودتر قطع کنید و زمانی که رنگ قهوه خروجی به روشنی می رود، آن را قطع کنید.

لانگ بلک و آمریکانو
لانگ بلک و آمریکانو شباهت بسیاری با هم دارند. معمولا میزان آب لانگ بلک کمتر است. همین امر باعث شده است لانگ بلک طعم قوی تری داشته باشد.

لانگ بلک و آمریکانو هر دو از آب داغ تشکیل شده اند که بر روی آن اسپرسو می ریزند. برای تهیه لانگ بلک دو سوم فنجان را با آب داغ پر کنید؛ سپس یک شات اسپرسو بر روی آن بریزید.

حتما قبل از تهیه لانگ بلک، پرتافیلتر (محفظه ای که قهوه در آن ریخته می شود و در دستگاه قهوه اسپرسو قرار می گیرد) را به خوبی بشویید؛ زیرا زمان عصاره گیری برای تهیه آن بالاست و اگر پرتافیلتر کاملا تمیز نباشد، احتمال وجود ذرات معلق قهوه در داخل این نوشیدنی وجود دارد.

کافه لته
برای تهیه لته ابتدا اسپرسو را در فنجانی بریزید؛ آنگاه بر روی آن شیر بریزید؛ سپس به میزان یک سانتی متر کف شیر بر روی آن بریزید.
کاپوچینو
کاپوچینو شبیه به لته است، با این تفاوت که کف شیر در کاپوچینو بیشتر است و بر روی آن پودر کاکائو می ریزند.

برای تهیه کاپوچینو یک شات اسپرسو را در فنجان بریزید؛ آنگاه بر روی آن شیر بخار داده شده بریزید؛ سپس 2 تا 3 سانتی متر کف شیر بر روی آنها بریزید؛ درنهایت، بر روی کاپوچینو کمی پودر کاکائو بپاشید.

فلت وایت
فلت وایت بیشتر در استرالیا و نیوزیلند مصرف می شود. این نوشیدنی شبیه به کاپوچینو است، با این تفاوت که بر روی آن کف و پودر کاکائو وجود ندارد.

برای تهیه فلت وایت باید به یک شات اسپرسو میزانی شیر بخار داده شده بدون کف بیفزایید.

پیکولو لته
این نوشیدنی شبیه به لته است، با این تفاوت که در فنجان اسپرسو سرو می شود؛ در نتیجه، طعم قوی تری نسبت به لته دارد. البته به واسطه وجود شیر و کف آن، طعم ملایم تری نسبت به اسپرسو دارد.

دو روش مختلف برای تهیه پیکولو لته وجود دارد: می توان آن را با یک شات اسپرسو یا یک شات رستریتو درست کرد.

برای تهیه پیکولو لته، یک شات اسپرسو یا رستریتو را در فنجان اسپرسو بریزید؛ سپس کمی شیر و کف به آن بیفزایید.

کافه موکا
کافه موکا چیزی بین کاپوچینو و هات چاکلت است. برای تهیه این نوشیدنی، یک شات اسپرسو را در لیوان بریزید؛ آنگاه یک قاشق پودر کاکائو یا شیره شکلات به آن بیفزایبد و آن را هم بزنید؛ سپس شیر بخار داده شده را به آنها بیفزایید؛ درنهایت 2 تا 3 سانتی متر کف شیر بر روی آن بریزید.
آفوگاتو
آفوگاتو یک دسر ساده بر پایه قهوه است که در طول تابستان و پس از شام حسابی می چسبد. برای تهیه آفوگاتو، یک اسکوپ بستنی وانیلی را در لیوان یا فنجانی بریزید؛ سپس یک یا دو شات اسپرسو بر روی آن بریزید.

سایر نوشیدنی های قهوه

قهوه گوموسا
برای تهیه این نوشیدنی، اسپرسو بر روی یک عدد مارشمالو ریخته می شود.
قهوه کُن هیِلو
برای تهیه این نوشیدنی، 50 میلی لیتر اسپرسوی سرد شده (آیس کافی) بر روی یخ ریخته می شود.
قهوه کورتادو
در این نوشیدنی، میزان اندکی شیر بر روی اسپرسو ریخته می شود تا اسیدیته آن را کاهش بدهد.
اسپرسو کُن پانا
برای تهیه این نوشیدنی، قهوه با خامه زده شده ترکیب می شود.
اسپرسو رومانو
در این نوشیدنی، یک شات از اسپرسو با یک برش از لیمو در کنارش سرو می شود.
گیلرمو
در این نوشیدنی دو شات از اسپرسوی داغ بر روی برش های لیمو ریخته می شود و گاهی نیز یخ نیز در آن استفاده می شود.
لانگو
لانگو برعکس رستریتو است. در این نوشیدنی، میزان قهوه با اسپرسو برابر است، ولی میزان آب آن بیشتر از اسپرسو است.
آنتوچینو
در این نوشیدنی، یک شات اسپرسو با شیر بخار داده شده با نسبت برابر ترکیب می شوند.
بِرِو
در این نوشیدنی، اسپرسو با نسبت نصف شیر و نصف خامه سرو می شود.
قهوه اولِی
در این نوشیدنی، قهوه سنگین با شیر بسیار داغ با نسبت برابر ترکیب می شوند.
قهوه زیرو
2 شات از اسپرسو با آب با نسبت برابر ترکیب می شوند.
اسپرسینو
این نوشیدنی با اسپرسو، شیر بخار داده شده و پودر کاکائو درست می شود.
قهوه ویِنا
قهوه یا اسپرسو با خامه زده شده و در بعضی مواقع شیر ترکیب می شود.
قهوه ضد گلوله
برای تهیه این قهوه، یک فنجان قهوه سیاه با 2 قاشق غذاخوری کره و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب می شود تا حالت خامه ای ایجاد کند.
چای لاته
برای تهیه این نوشیدنی، اسپرسو با چای سرد و قهوه بخار داده شده ترکیب می شود.

قهوه های رایج در بعضی کشورها

قهوه بلک تای
برای تهیه این قهوه، 2 شات اسپرسو را با آیس کافی سنتی تایلندی و شیر عسلی (شیر گاو که میزانی از آب آن کاهش یافته و به آن شکر اضافه می نمایند) ترکیب می نمایند.
قهوه بُم بُن
این قهوه در اسپانیا بسیار محبوب است. برای تهیه آن، اسپرسو را با شیر عسلی ترکیب می نمایند.
قهوه کوبانو
منشأ این قهوه به کشور کوبا بر می شود. برای تهیه این قهوه، به اسپرسو شکر قهوه ای اضافه می نمایند.
قهوه کِرِما
این قهوه شبیه به قهوه لانگو است. مصرف کرما از دهه 1980 میلادی رواج پیدا کره است. این قهوه بیشتر در کشورهای سوئیس، اتریش و منطقه ها شمالی ایتالیا سرو می شود.
کا. فه. سو. دا
منشأ این قهوه به کشور ویتنام بر می شود و معنای آن شیر قهوه سرد است. این قهوه از ترکیب قهوه سیاه با یک چهارم تا نصف آن شیر عسلی و ریختن آنها بر روی پوره یخ تهیه می شود.
اِگ کافی (قهوه تخم مرغ)
این نوشیدنی ویتنامی از ترکیب زرده تخم مرغ، شکر، شیر عسلی و قهوه روبوستا به دست می آید.
ایس کافه
نوعی نوشیدنی آلمانی که از ترکیب آیس کافی و بستنی وانیلی درست می شود.
گالائو
منشأ این نوشیدنی کشور پرتغال است. این نوشیدنی از ترکیب اسپرسو همراه با کف شیر درست می شود و در لیوان های بلند سرو می شود.
کوپی سوسو
برای تهیه این قهوه، اسپرسو با شیر عسلی ترکیب می شود؛ سپس آن را جایی می گذارند تا خنک بشود و ذرات معلق در آن ته نشین بشوند.

کالری قهوه

یک موضوع مهم درباره قهوه، میزان کالری آن است. قهوه به تنهایی و بدون اضافه کردن افزودنی ها تقریبا بدون کالری است؛ ولی افزودن سایر چیزها مانند شیر و شکر می تواند کالری قهوه را افزایش بدهد.

افزودنی های خوشمزه

بسیاری از افراد از قهوه بدون افزودنی و تلخ شان لذت می برند؛ ولی عده دیگری دوست دارند به قهوه شان چیزهای دیگری بیفزایند؛ البته همان میزان کمِ افزودنی هم می تواند کالری دریافتی تان را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار بدهد.

بعضی افزودنی های رایج اسپرسو یا قهوه ٔ دمی و کالری شان عبارت اند از:

شکر
16 کالری در هر قاشق چای خوری
شیر کم چرب
15 کالری در هر قاشق غذاخوری
شیر پر چرب
19 کالری در هر 2 قاشق غذاخوری
خامه زده شده سنگین
101 کالری در هر 2 قاشق غذاخوری
نسبت برابر شیر و خامه زده شده
37 کالری در هر 2 قاشق غذاخوری
شیر بدون چربی
10 کالری در 2 قاشق غذاخوری

برای درک بهتر این اعداد یک مقایسه انجام می دهیم: افزودن 1 قاشق چای خوری شکر و 2 قاشق غذاخوری شیر کم چرب به قهوه می تواند کالری آن را تا 36 واحد افزایش بدهد (البته قهوه دمی به تنهایی نزدیک به 5 کالری انرژی دارد).

بنابراین با خوردن دو فنجان قهوه 72 کالری انرژی دریافت خواهید کرد. این میزان تقریبا معادل انرژی موجود در یک کلوچه شکری است که با 10 تا 15 دقیقه پیاده روی سوزانده می شود؛ البته بااین تفاصیل، قهوه کالری چندانی ندارد؛ حتی اگر از شیر پر چرب در آن بهره ببرید.

بسیاری از افراد در هر وعده قهوه شان بیش از 2 قاشق غذاخوری شیر می ریزند. این میزان شیر می تواند بر کالری دریافتی تأثیر چشمگیری بگذارد.

بعلاوه قهوه های آماده بیرون می توانند باتوجه به ترکیبات شان میزان کالری متفاوتی داشته باشد.

محاسبه کالری بعضی از انواع معروف قهوه

محاسبات زیر براساس استفاده از شیر پر چرب انجام گرفته است. استفاده از شیرهای کم چرب یا شیرهای با چربی افزوده فرق دارد.
کالری اسپرسو
ابتدا با اسپرسو که پایه اغلب نوشیدنی هاست آغاز می کنیم. هر شات اسپرسو تقریبا یک کالری انرژی دارد؛ بنابراین حتی اگر 2 شات اسپرسو هم بخورید، باز هم کالری چندانی نخواهد داشت.

لانگو و رستریتو نیز همین طورند؛ زیرا افزودن یا کاستن از آب قهوه تأثیر چندانی بر کالری آن ندارد. با افزودن میزان اندکی شیر برای تهیه ماکیاتو، کالری آن اندکی افزایش می یابد و می تواند به بین 13 تا 18 کالری برسد.

کالری آمریکانو یا لانگ بلک
بااینکه این دو نوشیدنی از لحاظ شیوه آماده سازی تفاوت هایی باهم دارند، ولی محتویات آنها کاملا یکسان است: در هر دوی اینها دو شات اسپرسو با میزان اضافی آب ترکیب می شود. این امر باعث می شود این نوشیدنی ها تقریبا سه کالری انرژی داشته باشند که باز هم عدد چندانی نیست.
کالری کاپوچینو
کاپوچینو در مقایسه با سایر قهوه های دارای شیر، کالری نسبتا کمتری دارد؛ زیرا بیشترِ آن را کف شیر و بخشی از آن را شیر تشکیل می دهد. معمولا هر کاپوچینو بین 110 تا 135 کالری انرژی دارد.

اگر بخواهید به جای کاپوچینو فلت وایت میل کنید، شیر اضافه آن می تواند کالری اش را به 155 تا 170 برساند.

کالری کافه لته
لته یکی از پرکالری ترین قهوه هایی است که می توانید انتخاب کنید. البته کالری آن تا حد زیادی به نوع شیر انتخابی تان بستگی دارد؛ زیرا بخش بزرگی از آن را شیر تشکیل می دهد. با این حال، یک فنجان لته با شیر معمولی بین 120 تا 150 کالری انرژی دارد.

شاید گمان کنید که چای لته کالری کمتری نسبت به همتای بر پایه قهوه اش دارد، اما این گونه نیست.

میزان فنجان نیز در میزان کالری نوشیدنی تأثیر چشمگیری دارد. مثلا یک کافه لته با شیر کم چرب و در فنجان کوچک نزدیک به 70 کالری دارد؛ ولی وِنتی برند استارباکس حتی با شیر بدون چربی هم 250 کالری انرژی دارد.

کالری کافه موکا
این نوشیدنی یکی از پر کالری ترین قهوه هایی است که می توانید انتخاب کنید. هرچند کالری با توجه به میزان و محتویات قهوه می تواند متفاوت باشد، اما کافه موکا به طور میانه در حدود 290 کالری انرژی دارد. علت آن هم وجود شیره یا سس شکلات است که کالری موکا را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
کالری قهوه ضد گلوله
این قهوه بخشی از معروفیتش را مدیون قرارگرفتن در رژیم غذایی پالئو است. کالری قهوه ضد گلوله باتوجه به حجم و نوع ترکیبات آن فرق دارد و می تواند بین 200 تا 500 کالری انرژی داشته باشد.

سخن آخر

این نوشیدنی ها فقط بخشی از گزینه های موجود هستند. همان طور که می دانید، انواع مختلفی از قهوه هست که می توانید از آنها لذت ببرید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 1182

به "آشنایی با انواع قهوه و تفاوت بین آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع قهوه و تفاوت بین آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید