چرا ترامپ تهدید تمدنی می نماید؟

به گزارش بازی های فکری، وقتی رئیس جمهور امریکا ایران را به نابودی مراکز فرهنگی تهدید می نماید معلوم نیست فکر هم نموده است یا صرفاً مانند صد ها گزاره بی حساب و کتابی که تا به امروز گفته است باید دیگران بیایند و ماله کشی روی حرف های او را انجام دهند.

چرا ترامپ تهدید تمدنی می نماید؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، وقتی رئیس جمهور امریکا ایران را به نابودی مراکز فرهنگی تهدید می نماید معلوم نیست فکر هم کرده است یا صرفاً مانند صد ها گزاره بی حساب و کتابی که تا به امروز گفته است باید دیگران بیایند و ماله کشی روی حرف های او را انجام دهند. اما در بازگشت ترامپ از استراحتگاه خود در هواپیما دوباره خبرنگاران درباره حمله به مراکز فرهنگی ایران از او سؤال کردند و او مجدداً بر حرف اولیه اصرار کرد. این پدیده نادر در منازعات دنیای به چه مفهوم است و چرا در حالی که ایران مشکل اصلی اش در حوزه اقتصاد است او حوزه فرهنگ را تهدید می نماید؟ برای این شکرخواری وی دلایل متعددی می توان شمرد.

1- تقریباً همه دولتمردان امریکا در 40 سال گذشته قدمت و تمدن ایران را یادآور شده اند و آن را می فهمند، اما در عین اینکه خود را ابرقدرت اول دنیا می دانند از بی ریشگی امریکا رنج می برند. از اینکه ریشه تمدن غرب هم نیستند، احساس کوچکی می نمایند به رغم قدرت بدون تهذیبی که دارند احساس خفت می نمایند که فرزند متأخر انگلیس هستند. تهدید مراکز فرهنگی ایران یعنی فوران عقده حقارت امریکا در مواجهه با یک ملت با ریشه. این بی ریشگی آنقدر برجسته است که ترامپ چندی پیش که درصدد القای همسویی با اروپا بود گفت ما از قدیم با تمدن یونان همکاری می کردیم. او شاخص انسجام بخش ایرانیان را فرهنگ آن می داند و آنچه ملت ایران را منسجم و یکپارچه کرده است را دریافته اند. به همین دلیل ابایی ندارد که ملت تروریست را چند بار تکرار کند. به زعم او اگر دولت ایران تروریست است به خاطر ماهیت این ملت است و ناخودآگاه یگانگی ملت و حاکمیت را اعتراف می نماید.

2- ممکن است طرح این موضوع برای فریب باشد تا ایران به جای حفاظت حداکثری از مراکز مالی خود در روز حادثه، بر مراکز فرهنگی تمرکز کند. آنگاه دست آنان برای حمله به زیرساخت های مالی کشور باز باشد. اما روحیه تجاری ترامپ به او یادآور می گردد که حمله به مراکز فرهنگی مانع از به هم ریختگی بازار های انرژی دنیا می گردد. او می داند که حمله به مراکز نفت و گاز ایران و پاسخ متقابل ایران اقتصاد اروپا و قیمت انرژی را افسانه ای خواهد نمود و شاید به این دلیل از جنگ نظامی در حوزه مالی صرف نظر می نماید. او متوجه است که برای ایرانیان هویت مهم تر از شکم است و حفظ شناسنامه ایران مهم تر از نابودی تکنولوژی های فراوری ثروت است.

3- پس از تدبیر دولت در حذف ویزا با چین، اعلام شد که ورود گردشگران چینی به ایران سه تا پنج برابر شده است. احتمالاً ارزیابی ترامپ این است که ایران با این تدابیر جایگزینی برای نفت تعبیه کرده و روشی مستتر برای دور زدن تحریم ارزی پیدا کرده است؛ بنابراین تهدید مراکز فرهنگی می تواند با هدف پیشگیری از ورود گردشگران خارجی به ایران یا مقابله با درآمد ارزی ایران در این حوزه باشد، چرا که این درآمد ارزی ناکامی امریکا برای تسلیم ایران را می تواند رقم بزند.

4- ممکن است اندیشکده های امریکایی به ترامپ فهمانده باشند که فرهنگ و مکتب ایرانیان به صورتی است که با ادبیاتی مانند رمضان، شعب ابی طالب و بستن سنگ طاقت زا برشکم آشنا هستند و بین دوگانه ذلت- عزت، به خاطر شکم تن به ذلت نخواهند داد، اما ریشه این بینش مکتبی را در فرهنگ و مناسک مذهبی ایران می دانند. حرم امام رضا با ده ها میلیون زائر، جمکران یا مراکز تمدنی حکومت های شیعی همچون آثار تبریز، قزوین و اصفهان را عامل انسجام بخش می دانند. احتمالاً به ترامپ گفته اند در ایران عناصر فرهنگی و گفتمانی وجود دارد که 500 سال است ایران را یکپارچه نگه داشته است؛ بنابراین عناصر وحدت ساز و هویت بخش ایران به مثابه عقده حقارت در گلوی دولتمردان امریکا گیر کرده است. برای فهم این مهم کافی است این را هم اضافه کنیم که رئیس جمهور امریکا یک ناسیونالیست نژادپرست است، اما برای این هویت خود ریشه نمی یابد، بنابراین ریشه دیگران را هم تحمل نمی نماید. تهدید فرهنگ و تمدن ایران علقه تجزیه ایران را لو می دهد که باید همه ایرانیان نسبت به آن حساس باشند. فراموش نکنیم که فقط داعش نبود که ظاهر قبور پیامبران در موصل یا مقبره حضرت سکینه بنت علی (ع) در درعا را نابود کرد. رئیس جمهور امریکا پدر داعش و یک عنصر ضد فرهنگی است.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 80

به "چرا ترامپ تهدید تمدنی می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ترامپ تهدید تمدنی می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید