باغ و عمارت فتح آباد؛جاذبه قاجاری کرمان، عکس

به گزارش بازی های فکری، باغ فتح آباد زمانی رونق زیادی داشته، به طوری که سبک ساخت آن الگوی ساخت مجموعه جهانی باغ شاهزاده ماهان شده است.

باغ و عمارت فتح آباد؛جاذبه قاجاری کرمان، عکس

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تاریخچه باغ فتح آباد

قدمت باغ فتح آباد به دوره قاجار برمی گردد که ساخت آن در زمان محمد شاه قاجار آغاز شده است. این باغ به دستور فضل علی خان بیگلربیگی در روستای اختیارآباد کرمان ساخته شد و اتمام کار 5 سال طول کشید.

حاکمان بعدی کرمان نیز برای استراحت و تفریح از این باغ استفاده می کردند. در سالهای اخیر این مجموعه بازسازی شده است و به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی کرمان شناخته می گردد. باغ فتح آباد هم در روز و هم در شب زیبایی های خاص خود را دارد. شبها نورپردازی زیبایی اجرا می گردد که همه را مبهوت خود می نماید. این اثر تاریخی در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. با اینکه باغ فتح آباد جزو املاک وقفی استان کرمان است، اما کارهای بازسازی این مجموعه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است.

معماری و بخش های مختلف باغ فتح آباد

باغ فتح آباد دارای سبک اروپایی- ایرانی است و با ورود به عمارت فتح آباد در ابتدا حوض بزرگی خواهید دید که انعکاس عمارت اصلی روی آب حوض بسیار دلربا است. ساختمان اصلی با دو طبقه در انتهای شمالی باغ واقع شده است. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری و مصالح خشت خام و ملات گل ساخته شده است که روی آن را با لایه ای از گچ پوشانده اند. درون ساختمان نیز گچ کاری های زیبایی دارد که کار هنرمندانه استادان ماهر است. بر بالای سر در ورودی عمارت اصلی روزنه هایی خواهید دید که زمانی درونشان ذره بین قرار داده بودند تا نور چراغ ها را منعکس نمایند تا داخل اتاق روشن باشد.

موزه حکام که در این قسمت، زندگی نامه و تصاویری از حاکمان قبلی کرمان به تصویر کشیده شده است.

اتاق نقاشی که در عمارت اصلی قرار گرفته است، در زمان های قدیم محل اقامت حاکم کرمان بوده و دور تا دور اتاق نقاشی های نفیس به چشم می خورند که با آب طلا کشیده شده اند.

عمارت چهارفصل سی متر بعد از عمارت اصلی در سمت شرق قرار گرفته است، عمارتی یک طبقه با گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار خواهید دید که دارای آجرکاری ها و گچ کاری های بسیار زیباست.

زمین های کشت داروهای گیاهی؛ استان کرمان به داشتن داروهای گیاهی معروف است و جزو سوغاتی های اصلی استان به حساب می آید. بخشی از این باغ نیز بعد از بازسازی به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است تا حدی که این مجموعه بزرگترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور است.

امکانات باغ فتح آباد کرمان

در باغ فتح آباد امکاناتی برای شما فراهم شده است، مانند: شربتخانه و چایخانه که انواع عرقیجات، گیاهان دارویی و معطر، فالوده کرمانی و بستنی سنتی مخصوص سرو می گردد. در بیرون نیز جایگاه های تعبیه شده تا از فضای باغ لذت ببرند. این چایخانه همه روزه از ساعت 17 الی 20 آماده خدمترسانی است. در محوطه باغ آلاچیق های چوبی خواهید دید که در اصطلاح کرمانی ها به آنها کپر می گویند که می توانید خستگی در کنید.غرفه های صنایع دستی و گیاهان دارویی که هم می توانید صنایع دستی کرمان و انواع محصولات گیاهی را به عنوان سوغاتی به شهرتان ببرید.

اقامت در باغ فتح آباد چنین است که اگر مایل باشید می توانید شب را نیز در این مجموعه بگذرانید، مثلا می توانید یکی از اتاق های شاه نشین یا عمارت چهار فصل یا یکی از اتاق های معمولی را اجاره کنید.

چگونه می توان به باغ فتح آباد رفت؟

در همین ابتدا در جریان باشید که تاکسی مخصوصی به این مجموعه وجود ندارد، حال با توجه به این که در کدام سمت از شهر کرمان هستید یا تاکسی دربست بگیرید یا تکه تکه سوار ماشین ها شوید و به بلوار جمهوری بروید. برای بازدید می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح الی 22 شب به باغ فتح آباد بروید و در موقع ورود به این مجموعه باید هزینه ای پرداخت کنید. فقط توجه داشته باشید که ورود به باغ فتح آباد همراه با مواد خوراکی، وسیله نقلیه و حیوانات ممنوع است.

جاذبه های نزدیک به باغ فتح آباد کرمان

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا فاصله قلعه نفر: 3 کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا تفریحی باغچه بی بی: 3 کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا بازار گنجعلی خان : 21 کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا حمام گنجعلی خان : 21 کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا بازار وکیل : 22 کیلومتر

مجموعه باغ فتح آباد کرمان تا کاروانسرای گنجعلی خان: 21 کیلومتر

هتل های نزدیک به باغ فتح آباد کرمان

هتل هزار: 18 کیلومتر

هتل اخوان: 18 کیلومتر

اقامتگاه بومگردی یاس: 18 کیلومتر

هتل سنتی شهبازی: 18 کیلومتر

هتل پارس کرمان: 19 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 30 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 466

به "باغ و عمارت فتح آباد؛جاذبه قاجاری کرمان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ و عمارت فتح آباد؛جاذبه قاجاری کرمان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید