رشد صادرات شهر جهانی یزد با تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی

به گزارش بازی های فکری، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اهمیت تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی، گفت: زمانی که قیمت تمام شده صنایع دستی برای هنرمندان کاهش یابد، قطعاً صادرات در این حوزه رونق بیشتری خواهد گرفت.

رشد صادرات شهر جهانی یزد با تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی

ایسنا:محمدرضا دهقان مهرجردی به دنبال ارائه پیشنهاد معافیت اقتصادیاتی صنایع دستی، این امر را راهکاری بسیار مهم در راستای توسعه صنایع دستی خواند و اظهار کرد: زمانی که اقتصادیات ارزش اضافه نموده به صنایع دستی تعلق گرفت، هنرمندان این حوزه به دنبال گران شدن مواد اولیه وارداتی یا افزایش قیمت تمام شده محصولات، دچار رکود فروش و نارضایتی شدند لذا با توجه به این که معافیت اقتصادیاتی به وی ژه اقتصادیات ارزش اضافه نموده برای هنرمندان صنایع دستی می تواند توسعه قابل توجهی در بازار این هنرمندان ایجاد کند، موضوع معافیت این بخش از پرداخت اقتصادیات مطرح شد.

وی به اقدامات قابل توجه صورت گرفته در زمینه صادرات صنایع دستی نیز اشاره نمود و گفت: قطعاً با کاهش قیمت تمام شده صنایع دستی برای هنرمندان، صادرات در این حوزه نیز رونق بیشتری خواهد گرفت.

دهقان مهرجردی با بیان این که اقتصاد صنایع دستی در گذشته یکی از پایه های اصلی اقتصاد یزد بوده است، اظهار کرد: مشاغل کم آبخواه و پرکاربردی در گذشته مانند نساجی، مس گری، آهن گری، طلاسازی و حرفه های متنوعی در یزد اشتغال اصلی مردم را تشکیل می دادند که برپایه هنرهای دستی و سنتی دایر شده بودند.

وی صنایع دستی را در بردارنده فرهنگ و آداب رسوم بومی هر منطقه خواند و اضافه نمود: صنایع دستی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی نقش قابل توجهی در اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم های هر منطقه دارد، از طرفی جوانان و به ویژه بانوان می توانند در این مشاغل سالم و پاک درآمدزایی داشته باشند و به استقلال اقتصادی برسند.

وی صنعتی شدن و ورود تکنولوژی را عامل از بین رفتن و فراموشی بعضی از هنرهای سنتی دانست و گفت: قبل از صنعتی شدن، حرفه هایی مانند ترمه بافی و زری بافی و انواع منسوجات فاخر و پرکاربرد فعال بودند اما پس از صنعتی شدن، این هنرها کم کم رو به زوال رفتند.

این مسئول اضافه نمود: البته این شرایط پس از ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو، برای هنرمندان و گردشگران تغییر کرد به طوری که دوباره درصدد احیای هنرهای سنتی فراموش شده برآمدند و کارگاه های صنایع دستی در کنار ابنیه تاریخی، جزو جاذبه های گردشگری استان یزد شدند.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه و حمایت از صنایع دستی یزد، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه اختصاص مناطق پربازدید، مسیرهای پررونق گردشگری و جاذبه های تاریخی یزد مانند زندان اسکندر، خانه لاری ها، خانه حیران به فراوری و فروش صنایع دستی بوده است، همچنین برگزاری ورکشاپ ها و رویدادهای صنایع دستی در این اماکن نیز بستری مناسب را برای رونق و توسعه صنایع دستی فراهم نموده است.

معاون صنایع دستی استان یزد در انتها با اشاره به ظرفیت صنایع دستی به عنوان هدیه و سوغات اصلی یزد برای گردشگران، توضیح داد: گردشگران داخلی و خارجی عمده ترین خریداران صنایع دستی هستند و در برگشت به شهرها و کشورهای خود، صنایع دستی را به عنوان سوغاتی از دیار یزد با خود می برند که همین ها نیز ابزاری تبلیغی برای توسعه گردشگری یزد محسوب می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 94

به "رشد صادرات شهر جهانی یزد با تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد صادرات شهر جهانی یزد با تحقق معافیت مالیاتی صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید