دستگیری باند حفاران غیرمجاز در بخش کدکن تربت حیدریه

به گزارش بازی های فکری، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از دستگیری و ضبط ابزارآلات حفاران غیرمجاز دریکی از محوطه های تاریخی بخش کدکن تربت حیدریه اطلاع داد.

دستگیری باند حفاران غیرمجاز در بخش کدکن تربت حیدریه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی سرهنگ محمدعلی مدیر امروز یکشنبه 10 فرودین 1399 با اعلام این خبر اضافه نمود: در اقدامی غافلگیرانه و با همکاری فرماندهی انتظامی بخش کدکن، اعضای انجمن های میراث فرهنگی روستاهای بخش و یگان حفاظت تربت حیدریه، متهمان در حال حفاری شبانه دستگیرشدند.

او ادامه داد: دو متهم دستگیرشده برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: با تشکیل و فعال بودن انجمن های میراث فرهنگی به ویژه در سطح روستاها، حفاران غیرمجاز حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز در امان نخواهند بود و زیر نظر هستند.

او با اشاره به مجازات قانونی در برخورد با متخلفان توضیح داد: بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری می گردد، چنانچه حفاری در اماکن و محوطه های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، متهم به حداکثر مجازات مقرر محکوم می گردد.

سرهنگ محمدعلی مدیر گفت: کوشش ما در یگان حفاظت و ادارات میراث فرهنگی سرعت عمل در برخورد با این خاطیان بوده است که خوشبختانه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز مشارکت و مساعدت بسیار خوبی داشته اند.

او گفت: خوشبختانه با فعال شدن انجمن های میراث فرهنگی، توجه به لزوم حفظ میراث فرهنگی موجب شده تا شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریبگران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی بابیان این که تاریخ و هویت ، بخش مهمی از داشته های ملی است که مردم در کنار میراث فرهنگی برای حفاظت از آن نقش پررنگی دارند، یادآور شد: گزارش های مردمی برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی حساس شدن مردم در چند سال اخیر نسبت به داشته های فرهنگی و تاریخی را نشان می دهد، آن ها بر این باور هستند که تاریخ و هویت، بخش مهمی از داشته های ملی آن هاست که برای حفظ و حراست از آن باید در کنار ادارات دولتی حضور پرنگ داشته باشند.

او گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک در اطراف و نزدیکی بناها و محوطه های تاریخی شهرستان تربت حیدریه، موارد را فوری به تلفن 52222530 - 051 گزارش نمایند.

شهرستان تربت حیدریه در فاصله حدود 140 کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار گرفته است و دارای 320 جاذبه گردشگری است و 52 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 246

به "دستگیری باند حفاران غیرمجاز در بخش کدکن تربت حیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگیری باند حفاران غیرمجاز در بخش کدکن تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید