خبرنگاران الگوی خدمات اجتماعی بانک زمان در مرکز پژوهش ها آنالیز شد

به گزارش بازی های فکری، تهران- خبرنگاران- مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی الگوی خدمات اجتماعی بانک زمان و ظرفیت ها و پیش زمینه های اجرای آن در ایران را آنالیز کرد.

خبرنگاران الگوی خدمات اجتماعی بانک زمان در مرکز پژوهش ها آنالیز شد

به گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز روز دوشنبه در گزارشی با عنوان الگوی خدمات اجتماعی بانک زمان؛ ظرفیت ها و پیش زمینه های اجرای آن در ایران آورده است: بانک زمان، روشی برای ارائه و دریافت خدمات اجتماعی ـ حمایتی است که از زمان به عنوان یک واحد اعتباری استفاده می گردد. در این سیستم بانکی، اعضا به میزان ساعاتی که خدمات ارائه می دهند؛ اعتبارات زمانی دریافت می نمایند و در آینده و به هنگام احتیاج می توانند آن را برای دریافت یاری و خدمات از دیگر اعضای بانک هزینه نمایند.

این گزارش اضافه نمود: در این بانک، ارزش همه انواع خدمات برابر است و صرفاً ساعت ارائه خدمت سنجیده می گردد. یک ساعت کار کردن برابر با یک اعتبار زمانی یا یک دلار زمانی است. خدماتی که در بانک های زمان مبادله می شوند برحسب دانش و مهارت تخصصی مورد احتیاج، از خدمات ساده تا پیچیده متغیراند. این خدمات می تواند از مراوده و دوستی تا مراقبت و پرستاری، متفاوت باشد.

براساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، این سیستم در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، سوئیس، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی برای ساخت شبکه های اجتماعی حمایت گر از گروه های آسیب پذیر و ازکارافتاده مورد استفاده قرار گرفته و در ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه و در شرایطی که ساختار جمعیتی آن در مرحله گذار به سالمندی قرار گرفته است و خانواده و دولت برای مراقبت و حمایت کامل از اعضای آسیب پذیر خود با محدودیت های اساسی روبرو است؛ رویکرد بانکداری زمان به عنوان یک راهبرد مکمل حمایتی می تواند مورد توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان اجتماعی قرار گیرد.

این گزارش توضیح داد: باید اشاره نمود فرهنگ جامعه متأثر از آموزه های اسلامی و ایرانی همیشه مشوق یاری به دیگری و فعالیت های انسان محبت آمیز بوده است. علاوه بر این، وجود سنت همیاری با ساز وکاری مشابه بانک زمان در میان اقوام و سنت های ایرانی حاکی از پتانسیل فرهنگی کشور در پیاده سازی این الگو است. البته، این امر به معنای تقلید صرف و اجرای بی کم و کاست آن در کشور نیست.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: گزارش بانکداری زمان، الگویی است که در بخش غیردولتی و به صورت محلی و داوطلبانه شکل گرفته است؛ با وجود این، در بسیاری از کشورها، استفاده از این الگو توسط دولت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش این مرکز، سناریوهای متفاوتی برای اجرا در ایران پیشنهاد داده که از آن جمله می توان به موارد همچون مسئولیت اجرای این الگو با توجه به ماهیت اجتماعی آن برعهده سازمان های مردم نهاد باشد و دولت در این زمینه در راستای وظایف ذاتی خود نظیر سیاستگذاری، نظارت، حمایت و راهنمایی عمل کند. و نیز مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مشخصاً شهرداری ها با مشارکت سازمان های مردم نهاد اجرای این الگو را برعهده گیرند و دولت در این زمینه در راستای وظایف ذاتی خود عمل کند.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می نماید: همچنین این سناریو که دولت مسئولیت اجرای این الگو را به صورت پایلوت برعهده گیرد و در ادامه و در صورت موفقیت از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در این زمینه استفاده گردد اشاره نمود.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 290

به "خبرنگاران الگوی خدمات اجتماعی بانک زمان در مرکز پژوهش ها آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران الگوی خدمات اجتماعی بانک زمان در مرکز پژوهش ها آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید