احتمال ماموریت فردی جدید برای تشکیل کابینه عراق

به گزارش بازی های فکری، یکی از رهبران جریان صدر عراق با اشاره به دلایل مخالفت ائتلاف سائرون با ترکیب کابینه پیشنهادی مصطفی الکاظمی، بعید ندانست که با انصراف او، نفر چهارمی مامور تشکیل کابینه گردد.

احتمال ماموریت فردی جدید برای تشکیل کابینه عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حاکم الزاملی از رهبران جریان صدر عراق، به صراحت از اعتراض این جریان و ائتلاف سائرون تحت رهبری مقتدی الصدر به فهرست اسامی اعضای کابینه دولت پیشنهادی نخست وزیر مکلف اطلاع داد.

وی در تبادل نظر با برنامه اقصر الطرق در شبکه الشرقیه نیوز توضیح داد: به دلیل تایید و حمایت عجیب فراکسیون های سیاسی در زمان انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید، ما انتظار داشتیم که دولت او طی چند روز تشکیل گردد. اما الکاظمی هم در همان اختلافاتی گرفتار آمد که پیشتر، محمد توفیق علاوی با فراکسیون های شیعی تجربه نموده بود.

این مقام جریان صدر اضافه نمود: وظیفه الکاظمی، آسان نیست و وی یک هفته سرنوشت فراروی خود دارد که باید طی آن، یا دولت را تشکیل دهد یا به دلیل پافشاری بر اعطای کرسی ها به بعضی از احزاب بر اساس استحقاق انتخاباتی ونادیده دریافت همین استحقاق انتخاباتی برای شیعیان، انصراف دهد.

به نوشته پایگاه خبری بغداد الیوم، الزاملی در ادامه گفت: در صورت به بن بست رسیدن تبادل نظر های الکاظمی، ممکن است کار به جایی برسد که شخص چهارمی غیر از او مامور تشکیل کابینه گردد.

وی به عنوان یکی از رهبران جریان صدر عراق درباره اعتراض ائتلاف سائرون به اسامی کابینه پیشنهادی الکاظمی نیز گفت: بعضی از این وزرای پیشنهادی وابسته به فراکسیون های کوچک هستند و سه نفر از آن ها وابسته به ائتلاف النصر، دو نفر وابسته به جریان حکمت ملی هستند که فکر نمی کنیم از سوی این دو طرف انتخاب و پیشنهاد شده باشند. ما به نامزدی مجدد وزیر دارایی نیز اعتراض داریم، زیرا وی به اصرار کُردها، مجددا نامزد تصدی این پست وزارتی شده است.

این مقام جریان صدر در ادامه از جهت گیری گروه های سیاسی در دو پرونده مهم و سرنوشت ساز که آینده کشور را به خطر می اندازد، اطلاع داد و گفت: امور در عراق به سوی برگزاری انتخابات زودهنگام پیش نخواهد رفت. این یک حقیقت است که روی داده و یک نوع شبه توافق در این زمینه میان گروه های سیاسی کشور حاصل شده است. قانون انتخابات نیز بر اساس تقسیم استان ها از جمله بغداد بر اساس هر شهرستانی [به دوایر انتخاباتی]اجرایی نخواهد شد و الکرخ و الرصافه به عنوان یک دایره انتخاباتی محسوب خواهند شد تا صعود سران سیاسی تضمین گردد.

وی درباره نقش ائتلاف سائرون در دولت عادل عبدالمهدی نیز گفت: عبدالمهدی به ائتلاف سائرون چهار کرسی وزارتی از جمله نفت، بهداشت و برق اختصاص داد و آن ها را خود نخست وزیر انتخاب کرد و ما هیچ فشاری در این زمینه وارد نکردیم و حتی کوشش کردیم بعضی از آن ها را استیضاح کنیم و این بیانگر آن است که ما هیچ تاثیری در انتخاب یا تایید آن ها نداشتیم.

الزاملی توضیح داد: ما به هر سه مامور تشکیل کابینه، محمد علاوی، عدنان الزرفی و مصطفی الکاظمی گفتیم که ما وزرایی را انتخاب یا پیشنهاد نمی کنیم و آن ها اختیار دارند که خود وزرایی شایسته را انتخاب نمایند، زیرا عراق به شخصیت هایی شایسته برای اداره مرحله خطرناک آینده احتیاج دارد.

وی درباره پرونده تظاهرات نمایندگان کشته شده نیز گفت: عبدالمهدی در برخورد با این پرونده اشتباه کرد، زیرا به سوی بازخواست کلیه فرماندهان امنیتی حرکت کرد و همه را مسئول این امر دانست. این مسئله صندلی سرویس امنیتی را تضعیف کرد و همه دیدند که چگونه اهانت به نیرو های امنیتی، بار ها در هر مکانی تکرار شد. عبدالمهدی مردی پاک است، اما به دلیل اطرافیانش ضعیف است.

حاکم الزاملی، دیروز (یکشنبه - 26 آوریل) در تبادل نظر با بغداد الیوم نیز با اشاره به تهدید مصطفی الکاظمی به انصراف در صورت تداوم فشار های گروه های سیاسی گفته بود که در صورت انصراف مصطفی الکاظمی از نخست وزیری، دو گزینه وجود دارد؛ نخست بازگشت به عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی و دیگری انتخاب فوری فرد دیگری به عنوان مامور تشکیل کابینه.

وی توضیح داد: احزاب سیاسی توان انتخاب جایگزین را دارند و این محال نیست، زیرا شخصیت های بسیار محترم و توانمندی برای اداره امور کشور وجود دارند. هرچند که همه کوشش احزاب سیاسی و ما این است که الکاظمی پیروز به تشکیل کابینه گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mbgames.ir شناسه مطلب: 319

به "احتمال ماموریت فردی جدید برای تشکیل کابینه عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال ماموریت فردی جدید برای تشکیل کابینه عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید